The Kids Are All Right

Genre: Tragikomedie | Duur: 1u46 | Release: 5 Januari 2011 | Land: VS | Regie: Lisa Cholodenko | Cast: Annette Bening, Julianne Moore, Mia Wasikowska, Josh Hutcherson, Mark Ruffalo, Yaya DaCosta

De Amerikaanse filmmaakster Lisa Cholodenko betreedt na onder andere de sfeervolle films High Art en Laurel Canyon een eerder mainstream gebied zonder haar stijl of thematiek aan te passen. Met The Kids Are All Right serveert ze ons een uitermate onderhoudend, lichtvoetig drama dat het concept gezin zoals dat bestaat in de Amerikaanse middenklasse, herdefinieert voor de 21e eeuw.

Cholodenko voert een handvol prachtige, menselijke personages op uit een zonnige buitenwijk van Los Angeles. Het lesbische koppel Nic en Jules heeft twee kinderen, beiden van dezelfde anonieme donor maar elk van een andere moeder. Laser en Joni worden stilaan volwassen en willen weten wie hun natuurlijke vader is. De man in kwestie blijkt een ongelooflijke coole vent die zijn nieuwe familie wel ziet zitten. Voor alle betrokken partijen blijkt het toepassen van de liberale opvattingen waarmee ze hun leven leiden, echter niet mee te vallen.

Het mooiste aan deze aanstekelijke film is dat het in principe helemaal niet over een lesbisch huwelijk dan wel gewoon hét huwelijk gaat. Nic en Jules zijn al 20 jaar samen en kibbelen, vrijen en twijfelen zoals ieder koppel. Annette Bening en Julianne Moore zetten beide dames neer zoals alleen topactrices dat kunnen. Ieder gebaar en elke stemverheffing zitten juist. Van Moore weten we dat ze alles aandurft, en zich ook nu weer probleemloos op de seksscènes gooit, maar Bening, altijd sterk maar zelden risicovol, overtreft zichzelf met deze krachtige rol. Als dit haar niet eindelijk een Oscar oplevert, dan toch minstens een vierde nominatie. Nic mag dan niet van de sympathiekste zijn, Bening slaagt er perfect in haar menselijk te maken. Rimpels worden daarbij niet verborgen.

De casting is overigens over de hele lijn perfect. Mark Ruffalo stelt evenmin zelden teleur en zijn wat ruggengraatloze Paul is even triestig als grappig. Mia Wasikowska - een realistisch decor staat haar beter dan de CGI van Alice In Wonderland - en Josh Hutcherson spelen tieners die je zo zou willen adopteren: progressief, eerlijk, sympathiek en toch ieder moment geloofwaardig. The Kids Are All Right is als film over ouderschap al even geslaagd.

Cholodenko slaagt er meesterlijk in alle gebeurtenissen van een grote naturel te voorzien. Het scenario is nergens zwaar op de hand en getuigt van superieur schrijverschap. Niets voelt  gestuurd aan en als deze film wat voor conservatief type dan ook tegen de borst stoot, is dat haast absurd: Cholodenko heeft geen politiek motief en toont net aan dat iedereen maar gewoontjes is. Het is dit soort films – en in de VS was er gelukkig een erg positieve respons – dat veel meer vastgeroeste ideeën zal doen wankelen dan de soms geforceerde of bewust shockerende typische gay films. Ook dit is hét gezin anno 2010.

Filmisch zit dit alles snor, met dank aan de Californische zon. Cholodenko groeide op in de San Fernando Valley en hanteert kleur en beeld met effect. Op die manier is The Kids Are Allright ook een heerlijk uitstapje geworden, een vakantie waaraan je zelfs nieuwe vrienden lijkt overgehouden te hebben.

Paul leert zijn plaats kennen en er heerst wederom harmonie.