Knock at the Cabin

Genre: Thriller | Duur: 1u40 | 2023 | Release: 1 Februari 2023 | Land: VS | Regie: M. Night Shyamalan | Cast: Ben Aldridge, Dave Bautista, Jonathan Groff, Rupert Grint, Kristen Cui, Nikki Amuka-Bird

Shyamalan heeft intussen meer missers dan meesterwerken afgeleverd maar zelfs in zijn minder geslaagde producties zit toch altijd iets bezwerend. De man weet maar al te goed hoe iets in beeld te brengen en heeft zich al enkele keren groots getoond in sfeeropbouw. Knock at the Cabin is na Old echter opnieuw een weinig bezielde en slordig opgezette thriller die amper iets losmaakt.

De boshut in kwestie wordt bewoond door een liefhebbend gezin op vakantie dat op een ochtend enkele dreigende figuren voor de deur aantreft. Het viertal beweert niets kwaad in de zin te hebben en we neigen hen te geloven. Maar waarom gijzelen deze familie dan precies?

Shyamalan slaagt er niet in onze interesse te wekken voor deze personages. Het zijn vlakke, onuitgewerkte karakters, zonder veel gelaagdheid vertolkt door wat eigenlijk gewoon de eerste de beste cast lijkt. We moeten geloven dat de hele plot steunt op de onovertrefbare liefde die in het gezin heerst, maar dat is nergens echt voelbaar. Je neemt het met goede wil aan maar ziet het afstandelijk aan.

Ook de dreiging van de ongewenste bezoekers vervliegt al na een kwartier. Knock at the Cabin is amper spannend en nergens beangstigend.

Een gemakzuchtige en ongeïnspireerde thriller

Tenslotte blijkt Shyamalan - grote fan van mythes, legendes en comics - zijn mosterd gehaald te hebben bij de bijbel, wat ook al erg snel duidelijk gemaakt wordt. Ook met een meer geïnspireerde uitwerking roept die opzet een zekere weerstand op. Zou het de cineast er nu echt om te doen zijn rechts-conservatieve lui, religieuze fanatici en andere doemdenkers in de kaart te spelen door op te werpen dat er misschien een zweem van waarheid schuilt in het oud testament?

We zoeken het te ver, inderdaad, maar durven wel stellen dat Shyamalan te gemakzuchtig uit de hoek is gekomen en deze lauwe thriller futloos mag aansluiten in het rijtje flops van een regisseur waarin we ondanks alles blijven vermoeden dat hij toch in staat is nog eens een voltreffer te scoren.