Kurt Cobain: Montage of Heck

Genre: biografie | Duur: 2u25 | Release: 0 - | Land: VS | Regie: Brett Morgen | Cast:

Op het moment waarop de frontman van Nirvana uit het leven stapte, ging ongetwijfeld menig rockfanaat vanbinnen een beetje dood. Kurt Cobain was immers niet zomaar alleen een van de meest invloedrijke muzikanten van de afgelopen decennia, hij was ook een spiegel voor een nieuwe generatie van jongeren. Zijn moeilijke jeugd belichaamde voor velen de pijnlijke weg naar adolescentie en de ontevredenheid met het establishment. Zijn succes was dan weer een toonbeeld voor het verschil dat ieder individu kan maken ongeacht zijn afkomst of opvoeding. Intussen leeft zijn legende voort en heeft de zanger bij sommigen de status van een ware God bereikt.

Er zijn al verschillende pogingen ondernomen om Cobain’s leven te verfilmen of te documenteren door middel van een rockumentary. Bij gebrek aan samenwerking met familie- en bandleden gaven deze films echter nooit een genuanceerde blik op de getormenteerde muzikant. Courtney Love - het ex-liefje van Cobain - klampte filmmaker Brett Morgan aan, die wel de steun en medewerking van alle betrokken partijen voor zich kon winnen. Deze HBO-docu wordt dan ook bestempeld als dé Kurt Cobain documentaire waar iedere liefhebber al die tijd op heeft gewacht.

De makers konden overigens ook beslag leggen op notities en dagboeken van de frontman, homevideobeelden, audio-opnames en archiefbeelden van buurtconcerten. Ter aanvulling worden sommige fragmenten voorgesteld met animaties, gecreëerd door de Nederlandse Hisko Hulsing. Deze rijkelijke samenstelling van formats en vertelstijlen zorgt er wel voor dat het geheel nogal een zootje wordt. Het ene rocknummer na het andere raast voorbij en beelden van krabbels en aantekeningen worden hierbij druk op de muziek gemonteerd. Het levert bij momenten een nogal eentonige en voorspelbare montage op. De animatie-sequenties zijn passend in stijl en stemming maar de makers houden het gebruik van deze techniek jammer genoeg vrij beperkt. Een impressionistische re-enactment zoals Walz With Bashir had nochtans interessant geweest en misschien wel meer potentieel gehad.

Na het zoveelste fragment waarin Kurt komkommertijd onder invloed beleeft, heb je het ook wel gehad.

De archiefbeelden en homevideobeelden bieden wel een unieke blik op Cobains jeugd en privéleven. Het wordt al snel duidelijk dat de zanger door uitzichtloosheid en de hooggespannen verwachtingen naar de verdovende middelen greep. Dat we hem voor een groot deel van de tijd als een gedrogeerde junkie zien rondlopen hoeft dus niet te verbazen. Maar na het zoveelste fragment waarin Kurt komkommertijd onder invloed beleeft, heb je het ook wel gehad. Zo zijn de escapades waarin hij lekker ligt te trippen met Courtney behoorlijk ergerlijk en nodeloos uitgesponnen.

Fanatiekelingen zullen Kurt Cobain: Montage of Heck wellicht als een godsgeschenk ontvangen. Toegegeven, deze film dompelt je ook wel doeltreffend onder in de sfeer van de toen florerende grunge scene. Maar het is tegelijk vaak een vermoeiende en onevenwichtige beproeving.

Bert Coppens Helemaal (niet) akkoord? Lees de