La syndicaliste

Genre: Drama | Duur: 2u01 | 2022 | Release: 8 Maart 2023 | Land: Frankrijk | Regie: Jean-Paul Salomé | Cast: Isabelle Huppert, Grégory Gadebois, Pierre Deladonchamps, Marina Foïs, Yvan Attal

Isabelle Huppert is één van die zeldzame acteurs die elk project meteen naar een hoog niveau tilt. In wat een matige dramatische thriller had kunnen zijn, speelt de Franse ster haar rol zo indrukwekkend, dat je de gebreken van de prent amper nog opmerkt. 

Dit waargebeurde verhaal gaat over vakbondsvrouw Maureen Kearney, die we leren kennen als een oprechte en fanatieke strijdster voor de rechten van de werkmens. Het levert haar niet overal vrienden op maar ze zit intussen op een positie die haar enige macht en invloed geeft. 

Dit stevige Franse drama lijk je aanvankelijk te aanschouwen als een soort van procedureel drama waarbij we meegenomen worden achter de schermen van de syndicale wereld. Huppert is de nodige aantrekkelijke gids, want echt levendig klinkt deze materie niet. Maar La syndicaliste blijkt eigenlijk gaandeweg een heel andere film te worden. Kearney wordt bedreigd en aangevallen maar vindt weinig geloof en dreigt al haar zorgvuldig opgebouwde geloofwaardigheid te verliezen. Dit is geen dossierthriller over vakbondperikelen maar een aangrijpend relaas over iemand die persona non grata dreigt te worden in een wereld waar ze voordien gevreesd en gerespecteerd werd. 

Aangrijpend drama dat door Isabelle Huppert naar een hoger niveau wordt getild

Regisseur Jean-Paul Salomé zoekt niet naar visuele allure en verkiest een nogal onsensationele aanpak van de gebeurtenissen, waardoor alle focus op het hoofdpersonage komt te liggen. Huppert bespeelt elke centimeter van haar speelveld en maakt dit personage waarachtig kwetsbaar en dapper. Ook de vele niet onbekende acteurs in de bijrollen zorgen voor geloofwaardigheid. 

La syndicaliste kan zijn droogheid niet helemaal van zich afwerpen, maar weet niettemin beklijvend te wezen. 

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien