The Lego Movie

Genre: Animatie | Duur: 1u40 | Release: 0 - | Land: VS | Regie: Phil Lord, Christopher Miller | Cast: Will Arnett, Elizabeth Banks, Chris Pratt, Morgan Freeman, Liam Neeson, Will Ferrell

Wantrouwen tegenover films die op speelgoed, gezelschapsspelen of computergames gebaseerd zijn zal altijd terecht zijn, maar The Lego Movie weet een prachtige uitzondering te zijn. Met veel vernuft en humor komt ons favoriete speelgoed in deze genietbare animatieprent tot leven.

Emmet Brickowoski is een karakterloze bouwvakker in een strakke en gedisciplineerde legowereld waarbinnen iedereen volgens de handleiding leeft. Het blijkt echter al dan niet zijn lot te zijn om een bijzondere rol te vervullen in de strijd tegen de dictator Lord Business. De kleurrijke groep rebellen die Emmet opneemt, gaat echter al snel twijfelen of deze saaie piet met zijn beperkte creativiteit wel de man is die ze nodig hebben.

Deze eenvoudige maar degelijk uitgewerkte plot moet het in de eerste plaats van zijn personages hebben. Een grandioze stemmencast doet daarvoor het nodige, maar toch blijven de karakters al bij al vrij stereotiep en oppervlakkig. We zijn dankzij Pixar gewend geraakt aan complexe, verrassende figuurtjes en die treffen we in The Lego Movie niet echt aan, zelfs al zijn personages als Wally, de jaren 80-astronaut, en Vitruvius, een soort hippietovenaar, best verfrissend. Er zijn ook heel wat leuke gastoptredens (Millhouse! The Green Hornet! Han Solo!) De dialogen bevatten bovendien voldoende rake opmerkingen en grappen.

The Lego Movie is een creatie van Phil Lord en Chris Miller, het team achter 21 Jump Street en Het regent gehaktballen en is dan ook pretentieloze fun, vooral omdat de prent ook op een metaniveau werkt. Het feit dat alles van lego gemaakt is, is een cruciaal onderdeel van de plot en vormt zelfs het middelpunt van de strijd: mag je zomaar bouwen wat in je opkomt of dienen ten allen tijde handleidingen gevolgd worden, zodat alles overzichtelijk en gestructureerd blijft? Op deze manier pleit de film, weliswaar op nogal voor de hand liggende wijze, voor een maatschappij waarin vrijheid en creativiteit als belangrijk worden gezien.

De film oogt uiteraard bijzonder aantrekkelijk, in de eerste plaats omdat het nooit verdwenen kind in ieder van ons gewoonweg meteen weer aan de slag wil met die blokjes. Maar ook omdat de figuurtjes vaak op originele wijze met die lego aan de slag gaan. De animatoren hebben prachtig werk geleverd. Emmet laten douchen? Je moet maar de manier vinden om water en zeep vorm te geven. Misschien had zoiets nog kunnen doorgetrokken worden: waarom de personages op een zinkend schip niet gewoon over het water laten lopen, aangezien dat ook uit lego bestaat?

In de finale kent de film een verrassende stijlbreuk, die niet alle kijkers in even grote mate zullen appreciëren. Bovendien is de melige boodschap wel erg flauw. Maar dat laat niet los dat The Lego Movie een enorme meevaller is die het succes helemaal waard is. Het themaliedje 'everything is awesome' moet je trouwens maar eens proberen uit je hoofd te krijgen.

De strakke, met lijm aan elkaar geplaket legostad van Emmet blijk een constructie te zijn van een vader, wiens zoon liever prutst en experimenteert met lego. Vader ziet echter in dat het samen spelen met zijn zoon veel leuker is dan het construeren van een modelstad. Familiale harmonie alom en een nieuw creatief tijdperk treedt aan voor alle legomannetjes.