Lek

Genre: Politiethriller | Duur: 1u45 | Release: 1 Januari 2000 | Land: | Regie: | Cast:

Ik ga al maar meteen beginnen met een bekentenis.. hoewel dit als super-onafhankelijke redacteur uiteraard onbetamelijk is, moet ik eerlijk toegeven dat ik een vooroordeel heb ten opzichte van Nederlandstalige film, al helemaal wanneer ze uit Nederland komen. En als ik dan nog hoor dat het een politiethriller zal worden, tja.. dan haak ik bijna al meteen af.. een beetje te veel Jef Geeraerts trauma's opgelopen in 't school denk ik.

Des te verraster was ik na het zien van deze film.. zouden vooroordelen het dan toch soms bij het verkeerde eind hebben of is deze film de uitzondering die de regel bevestigd ? Anyhow, Lek is verdraaid een zeer goede en spannende film..

Het verhaal draait rond een jonge, ambitieuze politieagent Eddy, hij wil even graag promotie als rechercheur maken als een kind verwekken, in beide lijkt hij te falen. Louter toevallig komt hij een oude vriend tegen, die het op het eerste zicht niet slecht gedaan heeft, met een auto rijden van een tiental miljoen is geen slechte indicatie. Enfin... blijkt deze meneer deel uit te maken van een mafia-achtige drugsorganisatie die de Nederlandse CID op het spoor is. Via Eddy willen ze zijn vriend overtuigen mee te werken aan het onderzoek. De gedroomde kans voor Eddy ?

Uiteraard loopt niet alles gepland.. er is continu het probleem van het.. lek.. en bijna voortdurend is ofwel Eddy dit ofwel wordt hij ervan beschuldigd. Zonder eigenlijk zelf iets te moeten doen raakt hij steeds dieper in de problemen, hij kan niemand meer vertrouwen, en niemand vertrouwd hem nog.

Een onverwacht, zeer spannende politiethriller, met een meesterlijke openingsscène waar Tarantino misschien nog iets van kan leren.

Frank Moens Helemaal (niet) akkoord? Lees de