Let Me In

Genre: Thriller | Duur: 1u56 | Release: 12 Januari 2011 | Land: VS | Regie: Matt Reeves | Cast: Kodi Smit-McPhee, Chloë Grace Moretz, Richard Jenkins, Elias Koteas

Deze Amerikaanse remake van de Zweedse succesfilm Let the Right One In getuigt van een verrassend respect voor het origineel. Regisseur Matt Reeves (Cloverfield) laat het verhaal zo goed als ongemoeid, combineert eveneens twee niet echt verwante filmgenres en gebruikt zelfs enkele identieke shots. Let Me In is dan ook een waardige hervertelling van een uitzonderlijk mooie griezelprent.

De jonge Kodi Smith-McPhee, die in The Road de onschuld zelve speelde, is effectief gecast als de tengere twaalfjarige Owen die in een ondergesneeuwd stadje nieuwe buren krijgt. De dochter, steevast op blote voeten, is op zijn minst apart te noemen. De vriendschap die tussen hen ontstaat, doet Owen's zelfvertrouwen groeien. Maar een aantal bijzonder bloederige voorvallen in de buurt doen hem echter vermoeden dat Abby niet zomaar een meisje is.

Hoewel Reeves in deze versie iets meer de nadruk legt op het horroraspect van de film, is ook Let Me In een mooie evenwichtsoefening geworden tussen enerzijds een intieme kijk op de band tussen twee beschadigde zielen en anderzijds een griezelthriller. De twee sferen stoten elkaar geenszins af en de gruwelscènes staan de dramatiek geenszins in de weg. Het winterse decor is immers tegelijk een beschermend deken rond de twee protagonisten als een kil, isolerend duister waarbinnen zich onverklaarbare zaken afspelen. Door de gebeurtenissen naar de jaren '80 te verplaatsen, kan de soundtrack voornamelijk uit eighties-songs bestaan die vaak de emoties van Owen of Abby treffen. Qua sfeeropbouw is Let Me In dan ook een voltreffer.

Reeves kiest voor een wat aparte plotopbouw die de film bijzonder onderhoudend maakt. In zijn versie bevat het scenario hier en daar een alternatieve plotwending, maar die maken de film niet slechter dan zijn origineel. Dat de film echter ook niet méér is dan een geslaagde kopie, is eigenlijk de voornaamste reden dat Let Me In toch moet onderdoen voor Let the Right One In. Omdat het basismateriaal echter zo sterk is, zal ook wie de Zweedse film al zag, zich niet vervelen.

Met dank overigens ook aan Chloe Moretz, die in Kick-Ass een werkelijk bespottelijke rol kreeg toebedeeld, maar zich hier als een erg pure en betoverende actrice mag manifesteren van wie graag meer zullen zien.

Owen wordt in het zwembad aangevallen door de pestkoppen. Vampier Abby maakt hen echter allemaal een kopje kleiner. In de eindscène zien we Owen op de trein zitten met een grote koffer waarin Abby zich verstopt heeft. Zo zal hij zich als nieuwe beschermer opwerpen voor een eeuwiglevend wezen.