The Liability

Genre: Thriller | Duur: 1u35 | Release: 1 Januari 2013 | Land: Groot-Brittannië | Regie: Craig Viveiros | Cast: Kierston Wareing, Jack O'Connell, Talulah Riley, Peter Mullan, Tim Roth

In het Britse The Liability maken we kennis met negentienjarige Adam die inwoont bij Peter, een gangsterbaas en tevens de vriend van zijn moeder. Nadat hij op een dag de peperdure Mercedes van Peter naar de schroothoop verdoemt, stelt die hem een klusje voor als begin van zijn afbetaling. Als chauffeur moet hij de huurmoordenaar Roy helpen iemand uit de weg te ruimen. Hun plan loopt echter in het honderd wanneer een wandelaarster getuige is en zij weet te ontsnappen met een van hun zakken.

Wat volgt is een spannend kat-en-muisspel doorheen het Britse landschap. Hierbij komen enkele opvallende locaties van pas, zoals een kerk omgebouwd tot een industrieel gebouw. Het landschap en deze locaties worden bovendien knap in beeld gebracht. Met voormalig director of photography (D.O.P.) Craig Viveiros als regisseur en zijn cameraman James Friend als D.O.P. kan de film immers rekenen op een strakke, hetzij vrij conventionele visuele stijl.

Het verhaal zet de kijker tijdens de tocht nooit op het verkeerde been, maar blijft wel spannend omdat we net als Adam met mondjesmaat ontdekken hoe de vork aan de steel zit. Deze spannende momenten worden afgewisseld met een goede dosis humor, waarbij ingespeeld wordt op de situatie en de verschillende karakters van Adam en Roy.

Spannend kat-en-muisspel doorheen het Britse landschap

Tim Roth, die de rol van Roy voor zijn rekening neemt, speelt helaas teveel op automatische piloot om een echt boeiend personage neer te zetten. Dit terwijl Peter Mullan zich enorm lijkt te amuseren als de gangsterbaas Peter. Jack O'Connell zet Adam dan weer perfect neer als zo’n dom en onsympathiek personage, dat het de kijker weinig kan schelen wat er met hem gebeurt. Hetzelfde geldt voor Talulah Riley’s personage als de getuige, waar we ondanks haar belangrijke rol in het verhaal bitter weinig over te weten komen. Het zijn kleine mankementjes in een verder onderhoudende thriller.

Adam ontdekt dat Peter ook ingehuurd heeft om hem te vermoorden. Nadat hij 'gered' en ondervraagt wordt door de vrouw, leert hij dat Peter betrokken is bij vrouwenhandel. Een schermutseling met Roy volgt en Adam zet de gewonde Roy af aan de kerk voor het huwelijk van zijn dochter. Adam confronteert Peter, die doodgeschoten wordt door de vrouw. Samen rijden ze weg van de villa.