Linha de Passe

Genre: drama | Duur: 1u48 | Release: 15 April 2009 | Land: Brazilië | Regie: Daniela Thomas, Walter Salles | Cast: Vinicius de Oliveira, Sandra Corveloni

In de achterbuurten van São Paulo leeft een zwangere moeder met haar vier zonen. Regisseurs Walter Salles (The Motorcycle Diaries) en Daniela Thomas kozen dit eenoudergezin uit om een beeld te schetsen van het harde leven aan de zelfkant van de Braziliaanse maatschappij. Foreign Land was hun eerste gezamenlijke filmproject. São Paulo is niet toevallig gekozen. Het is een van die Zuid-Amerikaanse miljoenensteden waar het leven chaotisch en hard verloopt en ligt bovendien in voetbalnatie Brazilië.

De titel verwijst naar de passes die de spelers wisselen tijdens het voetbalspel. Een voetballer met een goede techniek en de juiste intelligentie weet zich onbewust naar de goal te begeven en te scoren. Talent is het sleutelwoord. En dat bezit Dario. Voor hem is het van levensbelang om op het juiste moment de juiste pass te geven of aan te nemen. Ontdekt worden door een grote lokale voetbalclub is zijn enige kans om uit de armoede te geraken. Die doorgeefpasses staan eveneens symbool voor het gegeven om op het juiste moment op de juiste plaats te zijn. Op dat vlak hebben de broers het niet erg getroffen in hun achterbuurt.

De jonge acteurs die hen vertolken maken hun filmdebuut maar het is er niet aan te zien. Enkel Vinícius de Oliveira (Dario) speelde reeds mee in Central do Brésil. De andere broers worden gespeeld door debutanten. Denis is een motorfietskoerier zoals er in de stad zo?n 300.000 zijn. Dinho tracht van de straat te geraken door zich aan te sluiten bij een dubieuze religieuze gemeenschap en de jongste heeft een obsessie voor bussen. Cleuza is de bezorgde moeder die ook zwanger drinkend en rokend wroet om te overleven.

De manier waarop de scenaristen George Moura en Bráulio Mantovani (Cidade de Deus en coscenarist van The Year My Parents Went On Vacation) het voetbalelement in het sombere maar realistische verhaal verweven is goed gelukt. Ze hebben het verhaal ingedeeld in maanden, die voorafgaan aan een belangrijke voetbalmatch maar eveneens een belangrijke wending in het leven van alle andere personages aankondigen.

Linha de Passe velt op geen enkel moment een oordeel. Daardoor ligt de nadruk op de bepalende factor van de plaats waar men geboren wordt en het gemis van een vader. Dit zijn allesbehalve vrolijke gegevens. Van Brazilië wisten we ondertussen al dat religie, voetbal en straatcriminaliteit het leven domineren. Dit is ongetwijfeld een degelijke film maar het sombere doch realistische thema is al eerder met meer succes beproefd in de hierboven vernoemde films.

Vera Bras Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Dario schopt het uiteindelijk zo ver dat hij na een testmatch wordt uitgekozen om een aantal minuten mee te spelen met de populaire Corinthians. Omdat we weten dat hij niet het nodige geld op tafel kan leggen, is het niet zeker of daardoor zijn carrière een hoge vlucht zal nemen. Dinho werkt zich in nesten na een mislukte diefstal. Denis gaat door het lint wanneer hij onterecht beschuldigd wordt van diefstal. Moeder Cleuza staat op het punt te bevallen. Haar jongste zoon beleeft als buschauffeur de tijd van zijn jonge leven. Hun toekomst ziet er allerminst rooskleurig uit tenzij Dario toch de kans krijgt om een voetbalster te worden.