A Lizard in a Woman's Skin

Genre: giallo | Duur: 1u43 | 1970 | Release: 17 Februari 1971 | Land: Italië, Groot-Brittannië | Regie: Lucio Fulci | Cast: | Scenarist: Lucio Fulci

An erotic nightmare that keeps you on the edge of an abyss of terror” schreeuwen rode letters op de filmposter. Daarnaast: een razend knappe Italiaanse wiens lichaam met een hagedis lijkt te mergen. Una lucertola con la pelle di donna doet het Italiaanse giallo genre alle eer aan, ook al bevinden we ons deze keer in London en moet het supernatuurlijke moordmysterie vol hallucinaties en trippende hippies dus worden opgelost door Schotland Yard.

De succulente soundtrack van Ennio Moriccone staat onder startbeelden die geen twijfel laten over het soort seventies film dat volgt: studentes melden dat ze even in stiefmoeders apotheek gaan grasduinen, politici menen dat hun dochters beter wat vaker dronken worden om zodoende af te raken van die vervelende dromen over bloederige orgieën – naar hedendaagse normen best braaf in beeld gezet, maar ze leiden tot waanzin bij heldin Carol Hammond. Carols buurvrouw wordt vermoord, net zoals ze voorspelde. De Engelse inspecteur Corvin – steeds onheilspellend fluitend - krijgt vervolgens met nog meer lijken te kampen.

Heerlijk cultfeest voor de kijker met afdoende bad taste.

Heerlijk hoeveel droge humor grootmeester Fulci doorheen zijn film weeft. Zijn de zwevende camera, split screens en erotische tussendoortjes vooral voorbehouden voor het eerste deel van zijn film, het onderzoek daarna is niet minder dan hilarisch. Het bloed op de lijken is niet alleen overduidelijk rode verf, dat wordt later nog benadrukt door die verf expliciet in beeld te brengen. Corvin ziet ook zelf in dat zijn gefluit nergens op slaat – “sorry”, mompelt hij tussendoor. De verderfelijke buurvrouw in wiens appartement onbespreekbare feesten plaatsvinden, is gezegend met een paar siliconenborsten die de early adopter of the decade award verdienen. De vreemdgaande echtgenoot, de bazelende psychiater, de witgeschilderde hippies: Lucio Fulci mat zijn deels Engels-, deels Italiaanstalige cast een fantastische toon aan. Emotionele diepgang niet vereist. Deze giallo is een heerlijk cultfeest voor de kijker met afdoende bad taste.

Leuk weetje nog: A Lizard in a Woman’s Skin is ook een unicum in de filmgeschiedenis. In één van Carols hallucinaties wandelt ze een ruimte binnen waar honden lijken uiteen gereten om hun organen. Het leverde Fulci een mogelijke celstraf van twee jaren op. Zijn visuele effecten verantwoordelijke kwam met alle mogelijke props de jury in de rechtbank overtuigen dat er geen dieren werden verminkt tijdens de opnames. Filmpersonages daarentegen!

Carol blijkt inderdaad de dader: om haar lesbische relatie met de wilde buurvrouw te verbergen, is ze klaar te liegen en moorden dat het een lieve lust is