Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

Genre: Fantasy | Duur: 2u59 | 2001 | Release: 19 December 2001 | Land: VS | Regie: Peter Jackson | Cast: Elijah Wood, Ian McKellen, Viggo Mortensen, Cate Blanchett, Orlando Bloom, Hugo Weaving, Ian Holm, Sean Bean, Liv Tyler, Sean Astin, John Rhys-Davies, Christopher Lee, Billy Boyd

Peter Jackson heeft het aangedurfd het onverfilmbaar geachte en wereldberoemde boek In de ban van de Ring van J.R.R. Tolkien naar het grote scherm te vertalen. Een peperdure onderneming werd het, die vele jaren in beslag nam en uitgroeide tot één van de meest gehypete filmprojecten ooit. Over de hele wereld werd - door fans van het boek, maar evengoed door filmliefhebbers - uitgekeken naar de verfilming. Deel één van de drie te verwachten films is nu eindelijk een feit en blijkt een groots, indrukwekkend en onvergetelijk avontuur te zijn dat ongetwijfeld velen zal bekoren.

Na een korte, bezwerende en veelbelovende inleiding, waarin ons een voorgeschiedenis wordt geschetst en we allerlei fascinerende figuren ontmoeten uit Midden-Aarde, begeven we ons op lieflijke tonen naar The Shire, het sprookjesachtige dorpje waar de hobbit Bilbo zijn 111e verjaardag viert. Maar hij neemt ook afscheid van zijn dorpsgenoten en laat zijn neef Frodo een magische ring na, die duistere krachten heeft. De tovenaar Gandalf overtuigt Frodo van de noodzaak dat deze duivelse ring vernietigd moet worden.

De figuren die Tolkien bijna zestig jaar geleden bedacht heeft, komen schitterend tot leven in deze bijzonder geslaagde adaptatie. De precies samengestelde cast, bestaande uit nieuw en gevestigd talent, zorgt er al heel snel voor dat we Frodo, Gandalf, Aragorn, Legolas en de anderen meteen in ons hart sluiten. Het zijn geweldige gidsen, allemaal passioneel, zij het enigszins theatraal vertolkt, met de geweldige Ian McKellen en de charismatische Viggo Mortensen op kop - al willen we de bekoorlijke Liv Tyler niet onvermeld laten als de vurige Arwen. De acteurs - die na de opnames overigens allemaal dezelfde tatoeage lieten zetten - geven de fellowship een warm en essentieel samenhorigheidsgevoel dat maakt dat we na afloop lang niet klaar zijn om deze groep los te laten.

De wereld die Tolkien gecreëerd heeft, inclusief een eigen taal, geschrift en geografie, wordt daar om heen op schitterende en imponerende wijze tot stand gebracht. De sets zijn wonderbaarlijk - de Efteling komt in de buurt - de landschappen majestueus, de kostuums bekoorlijk of huiveringwekkend. Jackson strooit gul met grandioze special effects en laat zijn camera op spectaculaire wijze door de actie razen. De score van Howard Shore is een instantklassieker. Werkelijk elk aspect van deze film is van het allerhoogste niveau en getuigt van een enorme liefde voor het bronmateriaal.

Maar bovenal is dit gewoon een avonturenfilm zonder weerga geworden, vol enorm opwindende actietaferelen, intense emoties, ijzingwekkende spanning, huiveringwekkende monsters, magische wezens en sluimerende gevaren. Deze mix had alle kanten kunnen opgaan maar Jackson en zijn topcrew hebben elk touwtje stevig in handen en verliezen in geen enkele scène de controle.

The Fellowship of the Ring is een klein meesterwerk geworden, een betoverend stukje cinema dat zich uiteraard het best laat bekijken in een donkere zaal, op een enorm scherm, met een grote onbevangenheid en de volle bereidheid om je drie uur lang onder te dompelen in de magie van Midden-Aarde.

- Are You frightened?

- Yes

- Not nearly frightened enough!