The Matrix

Genre: SF | Duur: 2u16 | Release: 7 Juli 1999 | Land: | Regie: | Cast: Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving

De paranoïde medemens onder u wist het uiteraard al langer, maar nu is het dus officieel: de 'world as you know it' is een grote charade. Ze gaat gebukt onder het complot der complotten, de samenzwering aller tijden.. vergeet UFOs, vergeet de een of andere duistere regering... dit is het ultieme.. : THE MATRIX.. tadatataaa

Ach jullie arme zielen, dachten jullie nu echt dat je de echte wereld ziet, dat dit scherm echt bestaat dat je huis echt bestaat.. dat het 1999 is ? Niet dus.. Heel de wereld rondom je is één grote leugen instandgehouden door een oppermachtig computerras, dmv de Matrix, om jullie klootjes onder controle te kunnen houden.

In feite is de aarde één grote chaos, verwoeste steden, eeuwige duisternis en zitten alle mensen opgesloten enkel om dat duivelse computerras voor energie te voorzien. Op een gegeven moment wordt er namelijk (zeer sterke Terminator deja vu) een computer gefabriceerd met een dermate grote artificiele intelligentie dat ie in opstand treed. Het verdere liedje is bekend: ze kweken als konijnen die PCkes, strijd tussen mens en PC, mens verliest zo'n beetje.. Nogmaals: de echte wereld is vernietigd, de Matrix is een droomwereld instandgehouden door een fikse Pentium...

Enfin, zonder meteen heel de film te verklappen kunnen ff samenvatten: The Matrix is een beregoede SF-film, een geslaagde mix tussen eXistenZ en The Lawnmower Man. En zoals het postmodernisme ons leert is de som der delen groter dan het geheel, zo ook hier: The Matrix is stukken beter dan voorgaanden..

Keanu Reeves schijnt zo'n beetje een patent te bezitten op SF-rolletjes, ook deze weet hij vrij overtuigend neer te zetten. Uiteraard wordt hij bijgestaan door de enorme special effects die deze film rijk is. Over de technische complexiteit en genialiteit van deze cinematografische hulpmiddelen werd al vele maanden eerder uitgebreid gepraat in de vakbladen. Naar verluid zou de Matrix technieken gebruiken die 3 maanden voor het uitkomen van de film nog niet eens waren uitgevonden.. Wat er ook van zij, deze special effect zijn inderdaad de moeite, nog maar eens een reden om je te reppen naar deze geweldige film.

Frank Moens Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Neo is The One. Hij zal erin slagen om The Matrix naar zijn eigen hand te zetten en de agenten sneller af te zijn. Cypher blijkt een geheime deal gesloten te hebben met de PCtjes, hij vermoord enkele van zijn crewleden, maar wordt daarna zelf gebarbecued. Morpheus zal overleven, net zoals Neo. Deze laatste zal er in slagen de agenten 'binnen te dringen' en alzo de echte waarheid aan het licht trachten te brengen, er is immers niemand meer om hem te stoppen.