Meet the Fockers

Genre: Komedie | Duur: 1u55 | 2004 | Release: 16 Februari 2005 | Land: VS | Regie: Jay Roach | Cast: Ben Stiller, Dustin Hoffman, Robert De Niro, Barbra Streisand, Blythe Danner, Teri Polo, Owen Wilson, Alanna Ubach, Tim Blake Nelson

In Meet the Parents kostte het de behoorlijk pathetische Gaylord Focker heel wat moeite om de 'circle of trust' van Jack, zijn schoonvader-to-be te penetreren. Maar de ultieme test moet nog komen: strenge macho Jack en zijn vrouw Dina willen wel eens zien in wat voor nest de mannelijke verpleegster is opgegroeid. Jack, Dina, Gaylord en verloofde Pam nemen nog een kleinzoon mee die op het punt staat zijn eerste woordjes te uiten, en nestelen zich in grote Jacks gigantische, zelfgebouwde en van de meest geavanceerde spionagesnufjes voorziene camper.

Bestemming van de reis is dus het landgoed van Roz en Bernie Focker, een joods hippiekoppel wiens seksleven met de jaren alleen maar beter wordt. Zij, een schitterende Streisand, is dan ook sekstherapeute voor bejaarden en schrijft boeken als 'Is your vagina happy?'. Hij, de immer sterke Hoffman, is sinds de jaren zeventig huisman, knuffelt elk menselijk wezen dat zijn pad kruist en verdiept zich momenteel vooral in het edele dansvechten dat capoeira heet. Als we nu nog de perzische kat vermelden die helemaal zelf het toilet kan doorspoelen, kan u zowat alle grappen uit deze puur voor de centen geproduceerde sequel, zelf voorspellen.

Of toch niet helemaal, maar dan helpen we u wel even uit de brand: Vader en moeder Focker vissen Gaylords opgedroogde voorhuid uit het familiealbum, detailleren uitgebreid zijn bijzonder pijnlijke besnijdenis en zorgen er dan ook nog eens voor dat het res delicti in de fondue terechtkomt, net voordat ze -oeps- van hun tong laten rollen dat hun lieve zoon ontmaagd is door de zwoele Latijnse huishoudster die dezelfde fondue net is komen opdienen.

Minder grappig is dan weer, pakweg, de scène waarin vader en zoon Focker de camper achtervolgen, tot daddy beseft dat hij de landkaart van een andere stad aan het volgen is. 'Gay': "Ja, en je houdt hem nog ondersteboven ook!". Nog vreemd dat hier geen drumroffel of lachband op volgt. En dacht u dat er minder dan dertig woordspelingen op het woord 'focker' te verzinnen zijn? Regisseur Roach (Austin Powers) bewijst u met verve het tegendeel!

Deprimerend misbaksel met de ene na de andere woordspeling op het woord 'focker'.

Streisand, De Niro en Hoffman hebben alle drie oscars gewonnen als beste acteur, hebben alle drie een Lifetime Achievement Award van het American Film Institute op zak en hebben ontegensprekelijk een indrukwekkend pak talent. Hoewel Hoffman en Streisand er wonderbaarlijk genoeg af en toe in slagen heel grappig te zijn in deze Ben Stiller-komedie die helemaal niet rond Ben Stiller draait, is dat gezien de overige tachtig minuten van dit misbaksel een behoorlijk deprimerende vaststelling. Twee, drie, misschien vier keer gegrinnikt in wat een wilde sekskomedie wilde zijn? Dat betekent een nul op het rekest. Maar voor de volgende film van Hoffman en - nooit gedacht! - van Streisand staan we volgend jaar ook wel weer in de rij. Niét als dat het onvermijdelijke Meet the Parents 3 is, maar dat zal u onderhand duidelijk zijn.