The Meg

Genre: Actie | Duur: 1u53 | 2018 | Release: 1 Januari 2018 | Land: VS | Regie: Jon Turteltaub | Cast: Jason Statham, Bingbing Li, Rainn Wilson, Cliff Curtis, Ruby Rose, Winston Chao

Noch de aanwezigheid van de immer flets acterende Jason Statham, noch het gegeven van een reusachtige haai wekken enig vertrouwen in de kwaliteit van The Meg, een spectaculair ogende onderwaterthriller die echter erg snel verdrinkt in eigen nat. Ook wie zich daar ten volle bewust van is en gretig in de emmer popcorn tastend achteroverleunt voor een flinke portie guilty pleasure, is er aan voor de moeite.

Het onwaarschijnlijke gegeven dat een oerhaai van enkele tientallen meters lang vanuit onbereikbare diepten van de oceaan het zeeoppervlak bereikt om er bloeddorstig chaos te veroorzaken, zou garant kunnen staan voor enig hilarisch gegruwel, zoals dat het geval was bij Piranha en Snakes on a Plane, om maar enkele succesfilms te noemen die de onnozelheid van hun opzet counterden met een flinke tong in de wang. Helaas nemen de slechts gemiddeld getalenteerde makers van deze prent hun film maar al te ernstig en valt er weinig te lachen met de avonturen van een groepje wetenschappers dat tracht te ontkomen aan een hapklare haai.

Regisseur Jon Turteltaub, die al dertig jaar zwakke Hollywoodprullen aflevert, heeft geen enkele voeling met de plot en weet nergens echt spanning of sensatie op te roepen. We wachtten ook tevergeefs op een massaal afslachten van badgasten maar de haai blijkt zijn honger vooral te stillen in open zee, waardoor we slechts één keer een lekker panieksfeertje mochten proeven. Verder is het vooral toekijken hoe Statham scène na scène mensen redt uit steeds onwaarschijnlijker wordende situaties.

Ongeïnspireerde prul die zelfs als guilty pleasure faalt.

Statham is Statham, en dat is nooit echt veel geweest. Met de casting van de Chinese Bingbing Li moet vooral de Chinese markt tevreden gesteld worden. De oude, wijze opa/wetenschapper laten vertolken door een acteur van amper 58, zonder één waarneembare rimpel, roept vraagtekens op. De rest van cast is een voorspelbare etnische mix van clichématige figuren, waarbij de vrouwen nadrukkelijk sexy moeten wezen alsof het gewoon 1995 is. Daartoe behoort overigens ook Ruby Rose, die de eerste gay superheldin zal spelen in de tv-serie Batwoman.

The Meg zou als dwaas actiespektakel gerust een bestaansreden kunnen hebben, maar de uitwerking is helaas volkomen ongeïnspireerd en als kijker krijg je echt geen waar voor je geld.