Miss Hokusai

Genre: Anime | Duur: 1u33 | 2015 | Release: 12 Februari 2016 | Land: Japan | Regie: Keiichi Hara | Cast: Anne Watanabe, Shion Shimizu, Yutaka Matsushige

Liefhebbers van de Japanse animatiefilm weten dat ze elk jaar aan hun trekken komen op Anima. Niet enkel de nieuwste Studio Ghibli-film passeert hier vaak de revue, maar ook films van minder bekende regisseurs, zoals Keiichi Hara’s Colorful. Dit jaar konden we zijn nieuwste creatie Miss Hokusai ontdekken, een charmante kijk op het leven van Japans beroemdste kunstenaar door de ogen van zijn dochter.

De kunstenaar van dienst is Katsushika Hokusai, wiens De grote golf van Kanagawa we allemaal wel kennen. Hij leeft samen met zijn oudste dochter O-Ei, vanuit wiens standpunt we de film volgen. In tegenstelling tot haar vader bezoekt zij nog steeds af en toe haar moeder en blinde zusje. De relatie tussen O-Ei en Katsushika zelf lijkt er vooral één te zijn van meester en leerling, maar gaandeweg leren de diepere band tussen hen beide kennen.

Eerder dan een rechtlijnig verhaal, presenteert Miss Hokusai zich als een reeks van vignetten die een beeld schetsen van een vader en een dochter in het pre-moderne Japan. Door verschillende episodes uit hun leven te tonen wilt de film je ook iets vertellen over de Japanse samenleving in de 19de eeuw, in het bijzonder over de kunstbeleving, seksualiteit en religie. Zo wordt er aandacht besteed aan de erotische tableaus die O-Ei schildert, zonder zelf seksuele ervaring te hebben. Een amusante oplossing hiervoor vindt ze door het bezoeken van een geisha.

Reeks van vignetten die een beeld schetsen van een vader en een dochter in het pre-moderne Japan

Andere fascinerende scènes zijn bijvoorbeeld wanneer O-Ei zogezegd een draak moet temmen om een schilderij af te werken of wanneer Katsushika een verbetering moet uitvoeren aan een religieus werk omdat de eigenares denkt dat het werk bezeten is door demonen. Door deze aspecten te verbeelden krijgt de film een passend mystieke sfeer die de anders realistische portrettering doorbreekt. Deze graad van realisme zet zich ook door in de animatiestijl van Miss Hokusai, al slaagt Production I.G. er wel niet in het torenhoge niveau van Studio Ghibli of eigen producties als Ghost in the Shell of A Letter to Momo te evenaren.

Wanneer O-Ei's jongere zus zwaar ziek wordt, besluit Katsushika haar te bezoeken. Nadat ze sterft, geeft Katsushika O-Ei de vrijheid om te schilderen wat ze zelf wilt.