Mix

Genre: Romantische Tragikomedie | Duur: 1u37 | Release: 6 Oktober 2004 | Land: VS, Hongarije | Regie: Steven Lovy | Cast: Alex Weed, Jeffrey Schecter, Dorka Gryllus

In dit aardige, alternatieve Amerikaanse filmpje maken we kennis met Mitch, een jonge kerel uit Californië die zijn opleiding (klassieke piano) combineert met zijn passie (muziek mixen). Ook seks boeit hem enorm. Wanneer hij met zijn vader naar Hongarije trekt om er zijn grootmoeder te bezoeken, besluit hij dan ook meteen een bezoek te brengen aan 'Café Budapest', een erotische club die hij ontdekte op het internet. Het wordt een hachelijke onderneming, want Mitch wordt bestolen, afgezet, in elkaar geslagen, achtervolgd door de politie. Tenslotte belandt hij op een volksdansclub. Intussen vertrekt vader alleen terug naar de USA. Niet alleen omdat Mitch zijn vliegtuig miste, maar ook omdat hij het gewaagd heeft zich te moeien met de familieruzie. Vaderlief vindt dat zijn zoon zich maar moet zien te redden in Budapest en alleen naar huis moet raken.

'Mix' is geen gevoelig tienerverhaal zoals er (ook op dit festival) al zoveel zijn. Mitch is een zelfzekere, geile en ondernemende tiener die van zijn verblijf in de wereldstad het beste maakt. Hij leert nieuwe vrienden kennen en wordt ook verliefd op één van de meisjes uit de club. Maar die zit vast in de netten van een machtige en gevaarlijke internet-mogul, die haar wil dwingen tot het maken van een pornofilm. Om haar een betere toekomst te geven, en om geld te zoeken om naar huis te gaan, ontwikkelt Mitch zich tot een super-DJ. Daarnaast groeit de band met zijn oma en herstelt hij de familievete.

De frisse kop van de hoofdrolspeler laat je veel sympathie voelen voor Mitch, een realistische held die het verhaal bijna twee uur lang boeiend houdt. Dit franjeloze, bescheiden filmpje beschikt dan ook over een origineel scenario dat de Amerikaanse en Hongaarse invloeden mooi combineert en zo boven het genre uitstijgt. Er zit avontuur, romantiek, spanning en drama in, en toch is het geen uitgekookt Hollywoodbrouwsel. Qua stijl is dit een film als een DJ-set: er wordt gesampled en gemixt, de overgangen (zowel in beeld als in verhaal) zijn perfect getimed, en het resultaat is hip zonder dat per se te willen zijn.