The Mustang

Genre: Drama | Duur: 1u36 | 2019 | Release: 23 Oktober 2019 | Land: Frankrijk | Regie: Laure de Clermont-Tonnerre | Cast: Matthias Schoenaerts, Bruce Dern, Jason Mitchell, Connie Britton, Gideon Adlon

Matthias Schoenaerts zal zelf al ondervonden hebben dat hij het meest geprezen wordt om rollen waarbij zijn fysiek volop bijdraagt aan zijn personage. Zoals dat het geval was in Rundskop en De Rouille et d'os, valt ook in The Mustang op hoe onze nationale trots zijn lichaam kan laten spreken. Niet toevallig zijn dit ook drie films waarin de dierlijke kant van de mens op de plot weegt.

In het geval van dit geprezen drama, zien we hoe een recalcitrante gevangene langzaam ontdooit wanneer hij de taak krijgt een wild paard te temmen. Protagonist Roman moet zijn instinctieve kant bovenhalen om één te worden met het ontembare beest. Dit soort rollen, waarbij hij broeiend, zwijgzaam en dreigend in beeld komt, maar tegelijk veel emotie weet op te roepen, liggen Schoenaerts heel goed. Hij weet met zijn présence deze prent volledig te dragen.

De debuterende cineaste, actrice de Clermont Tonnerre, beseft dat ook en zoekt gericht naar parallellen tussen haar menselijke hoofdpersonage en het paard. Daarbij gaat ze soms wat nadrukkelijk symbolisch te werk, maar dankzij de prachtige composities van onze meesterlijke D.O.P. Ruben Impens, hebben deze scènes wel effect. Daarnaast weet Impens ook wat aan te vangen met de rurale kantjes van het landschap in Nevada. De woestijn en de gevangenis zijn ruwe settings, waarbinnen zonlicht voor sprankels hoop zorgt. Zo draagt de fotografie in enorme mate bij aan de sluimerende thema' s rond verlossing en vrijheid.

Degelijk drama dat door de instinctieve vertolking van Schoenaerts en de effectieve fotografie van Impens aan kracht wint.

De plot is verder wel behoorlijk doorzichtig, waarbij de transformatie die Roman ondergaat, helemaal te voorspellen valt ('If you want to control your horse, you have to control yourself') en de nevenpersonages keurige afgelijnde functies binnen het verhaal vervullen. Het project waarbij gevangenen mustangs temmen, bestaat echt en de ontegensprekelijke effecten ervan op criminelen, worden dan ook geloowaardig voorgesteld. Dat alleen al maakt dat The Mustang  als drama zijn merites heeft, maar laat ons toch met enige trots vaststellen dat het onze twee landgenoten zijn die de prent naar een hoger niveau tillen.

Roman's paard verbrodt het op de veiling en wordt als onverkoopbaar beschouwd. Roman laat het paard vrij.