No Sudden Move

Genre: Misdaaddrama | Duur: 1u55 | 2021 | Release: 9 Juli 2021 | Land: VS | Regie: Steven Soderbergh | Cast: Don Cheadle, Benicio Del Toro, Ray Liotta, Julia Fox, David Harbour, Brendan Fraser, Noah Jupe, Jon Hamm, Matt Damon, Kieran Culkin, Amy Seimetz

Het is niet te vatten aan welk tempo de ooit uitgebluste Steven Soderbergh films blijft maken. No Sudden Move is zijn zevende productie op vier jaar tijd en alweer spat de energie van het scherm. Tegelijk moeten we ook opnieuw vaststellen dat de vrijblijvendheid groot is.

Met Logan Lucky kwam Soderbergh in 2017 terug op zijn beslissing om op pensioen te gaan. Hij amuseerde zichzelf en ons sindsdien met Unsane, Mosaic, High Flying Bird, The Laundromat en Let Them All Talk, een heel diverse reeks waarvoor vaak grote namen gestrikt werden. Toch viel iets de vaak de term 'genreoefening' en leek Soderbergh nergens de ambitie te hebben ons echt omver te blazen.

Ook No Sudden Move is, hoewel leuk bedacht en virtuoos uitgevoerd, een wat essentieloos en vluchtig bekijkbaar filmpje. In dit misdaaddrama blijken een aantal personages met een verborgen agenda elkaar te kruisen in de jacht op een geheim dossier. Bengelen de drie gangsters die een familie gijzelen echt aan het eind van de chain-of-command? Hoe makkelijk kan er in misdaadkringen van opdrachtgever veranderd worden?

In het amusante spel dat volgt wordt meer dan eens een motief onthuld en blijkt er altijd wel iemand nog een troef uit de mouw te kunnen schudden. Maar de protagonisten zijn geen lieverdjes en er wordt meer dan één iemand door het hoofd geschoten. Uiteindelijk zal moeten blijken of misdaad wel voor iemand loont in deze vlotte aaneenschakeling van bedrog en verraad.

Amusant misdaadfilmpje van een iets te laconiek handelende topcineast

De topcast hoeft geen enorme inspanning te leveren. Iedereen weet de juiste verhouding te vinden tussen laconiek en intens, maar grote emoties komen er niet aan te pas. De acteurs lijken helelaal ten dienst te staan van poppenspeler Soderbergh, die als vanouds het maken van een film als een makkie laat overkomen. Toch zouden we van de man die twintig jaar geleden meespeelde op het allerhoogste niveau, maar al te graag weer eens een film zien die ons echt verbluft.