Notes on a Scandal

Genre: Drama | Duur: 1u32 | 2006 | Release: 1 Januari 2007 | Land: Groot-Brittanniƫ | Regie: Richard Eyre | Cast: Judi Dench, Cate Blanchett, Bill Nighy, Andrew Simpson, Juno Temple

Wie verlekkerd is op stevige Britse drama's mag zich naar Notes on a Scandal haasten, een acteerfestijn dat aangevoerd wordt door twee grote dames uit de Britse cinema, Judi Dench en Cate Blanchett.

Dench neemt op weergaloze wijze de gedaante aan van Barbara Covett, een lerares geschiedenis op een middelmatige middelbare school. Ze wordt gevreesd door de leerlingen, gerespecteerd door haar collega's, is rad van tong en cynisch van aard. Omdat ze toekomstige loodgieters en verkoopsters niets kan bijbrengen, noteert ze haar frustraties in haar dagboek. Haar probleem is immers dat er niemand is die naar haar luistert. We lijken te maken hebben met een typische oude vrijster die met verbittering door het leven stapt. Als kijker weet je aanvankelijk enige sympathie op te brengen voor dit personage, een vrouw die zich nooit heeft thuis gevoeld in de maatschappij, maar haar omgeving scherp observeert. Dan verschijnt Sheba Hart ten tonele, een nieuwe leerkracht. Gezag heeft ze niet en inhoud ook al niet bijzonder veel. Maar over charisma beschikt Sheba wel en de twee vrouwen lijken goede vrienden te worden. Fijn dat Barbara eindelijk een zielsverwant heeft. Wanneer Barbara echter ontdekt dat Sheba een verhouding heeft met een minderjarige leerling, doet zich een eigenaardige ruil voor. Barbara belooft immers te zwijgen, maar gaat wel een steeds prominentere plaats opeisen in Sheba's leven.

Met dit psychologische drama, gebaseerd op de roman van Zoƫ Heller, weet regisseur Eyre ons van bij het begin mee te slepen. De gevatte dialogen en ironische commentaar van Barbara leveren de film een interessante inleiding op, die in een tweede akte overgaat in een geruststellende luwte waarin de twee vrouwen naar elkaar toegroeien. Een keurig Brits drama, zo lijkt het wel, maar er is duidelijk meer aan de hand. In wat volgt komt Barbara's ware aard boven en uiteindelijk zal de film op een triestig einde afstevenen.

Grandioos acteerduel tussen Dench en Blanchett

Dit intelligente scenario met gevatte dialogen, lijkt naar het einde toe even de pedalen te verliezen en dreigt aldus zo'n oppervlakkige Hollywoodthriller over stalking te worden. Nochtans is dit in essentie een dieptragisch portret van een zeer ongelukkige en eenzame vrouw. Dat de balans uiteindelijk net niet overslaat in de verkeerde richting, is geheel en al te danken aan de twee fenomenale hoofdrolspeelsters. Cate Blanchett zat dan wel in het bejubelde Babel, pas in dit soort kleinschalige, pure en ook wel theatrale drama's komt haar talent geheel tot zijn recht. Ze maakt van Sheba een zeer gelaagd en geloofwaardig personage. Haar tegenspeelster komt zo mogelijk nog sterker uit de hoek. Dench gaat volledig op in haar rol met een akelig realistische vertolking en bewijst eens te meer een van de grote dames van de cinema te zijn. Beide actrices kregen een Oscarnominatie voor hun rol. Zeker nog het vermelden waard is Bill Nighy (Love Actually, The Constant Gardener). Hij levert prima werk als Sheba's echtgenoot en maakt het acteerfeest compleet. Notes on a Scandal is dus, ondanks de wat op hol geslagen finale, best uw aandacht waard.