Old School

Genre: Humor | Duur: 1u30 | Release: 25 Juni 2003 | Land: VS | Regie: Todd Phillips | Cast: Jeremy Piven, Juliette Lewis, Ellen Pompeo, Will Ferrell, Vince Vaughn, Luke Wilson

Elke filmliefhebber heeft het af en toe nodig een film onder ogen te krijgen die zo belachelijk is dat door sommigen verguisde blockbusters als pakweg Spiderman of Signs er een heel stuk beter door worden. Old School heeft behalve dat, geen enkel bestaansrecht, want het is lang geleden dat een film van zo'n bedenkelijk niveau onze bioscoopzalen geteisterd heeft (Of het moet zijn dat we die gemist hebben - Scooby-Doo misschien?).

Mitch, Frank en Beanie zijn drie dertigers die respectievelijk de bijnamen loser, etterbak en idioot verdienen. Mitch ontdekt geschokt dat zijn vrouw dol is op orgieën en begint een nieuw leven zonder haar. Hij huurt daarvoor een huis vlakbij een universiteitscampus, tot groot jolijt van zijn vrienden. Die zijn getrouwd en het besef nooit meer seks te hebben met iemand anders dan hun eigen vrouw, doet hen in paniek slaan. Mitch' nieuwe optrekje garandeert hen echter veel lekkere wijven en zatte avonden en dus organiseren ze volop feestjes. Tot de decaan, die met hen nog een appeltje te schillen heeft, hen er uit wil zetten. Om te blijven, kan het achterlijke drietal maar een ding doen: een studentenclub oprichten. Ze lijven nog meer debielen in en beginnen aan een tweede jeugd. Partyen zonder weerga!

De makers van het al even wansmakelijke Road Trip zetten met dit onbenullige relaas de verering van de primitieve mens verder. Old School huldigt het meest verwerpelijke type Amerikaan: de domme, agressieve, luidruchtige macho die na twee pinten enkele stappen terugzet in de menselijke evolutie en dus enkel aan tieten en neuken denkt. Nu kennen wij ook wel zulke mensen (kom eens een kijkje nemen op onze redactie), maar dat wil niet zeggen dat we geïnteresseerd zijn in een film die hun perikelen fêteert. Zeker niet als die in een slap verhaaltje worden gegoten, waarin de humor gepuurd wordt uit dikzakken, opblaaspoppen, blote konten en enkele dellen die aan een komkommer likken. Beschamende taferelen die de verspilling van pellicule geenszins verantwoorden, neem dat van ons aan.

Het doet de vraag rijzen voor wie de producenten ons eigenlijk houden, want de veronderstelling dat we hiermee moeten lachen, is een regelrechte belediging. Op welk publiek een film als Old school mikt, is ons dan ook een raadsel. Zelfs de meest hersenloze Johnny heeft geen boodschap aan deze lulkoek. Dat de Amerikanen uit de bol gingen voor dit ondraaglijke onding ('The funniest comedy of the year!'), bevestigt jammer genoeg de vooroordelen dat het hier om een dom volkje gaat. Vooral de verering van de imbeciele 'Saturday Night Live'-ster Will Ferrell is onbegrijpelijk (hoewel, hun president is uiteindelijk wel George Bush!). Verlaag u niet tot hun twijfelachtige niveau en vermijd deze gênante, vulgaire vertoning.

Mitch wordt verliefd op Nicole, zijn ex-vrouw Heidi verleidt de intussen gescheiden Frank, en Beanie blijkt uiteindelijk een doodbrave jongen wanneer hij niet wenst in te gaan op de avances van een schoolmeisje. De jongetjes kunnen zich dan toch volwassen gedragen. De docent van de universiteit krijgt zijn verdiende loon: hij wordt ontslagen wegens corruptie en sterft, samen met de overspelige ex-vriend van Nicole in een vreselijk auto-ongeval (dit is nog steeds als humor bedoeld - van het soort dat Vlaams Blokkers ongetwijfeld erg appreciëren).