Orange County

Genre: Humor | Duur: 1u22 | Release: 1 Januari 1900 | Land: | Regie: Jake Kasdan | Cast: Colin Hanks, Jack Black, Schuyler Fisk, John Lithgow, Kevin Kline, Lily Tomlin, Catherine O'Hara, Mike White, Chevy Chase, Jane Adams

Je zou enerzijds kunnen stellen dat de meeste films die in ons land rechtstreeks op DVD verschijnen, een bioscooprelease wel niet waard zullen zijn. Anderzijds krijgt belachelijke onzin als Meet the Fockers dan wel een kans (met succes dan nog!), zodat duidelijk wordt dat het criterium dat een release bepaalt, niet de kwaliteit, maar de aanwezigheid van grote namen is. Vandaar dat 'Orange County' in 2002 geen kans maakte op het witte doek. Jack Black was toen nog onbekend bij het grote publiek, en in de hoofdrollen vond je enkel acteurs die in plaats van het zelf te zijn, enkel familie waren van grote sterren (Colin Hanks, zoon van Tom, en Schuyler Fisk, dochter van Sissy Spacek), Maak dit goed en bekijk deze zeer geslaagde film op het kleine scherm.

Hanks is Shaun Brumder, een intelligente surferdude die hoopt toegelaten te worden op de universiteit. Zijn trouwe vriendin Ashley steunt hem in zijn droom schrijver te worden, hoewel ze haar vriendje niet graag ziet vertrekken uit hun dorpje Orange County. Alle plannen vallen echter in duigen: Shaun's kandidatuur werd per vergissing afgewezen. Zijn broer Lance (Jack Black), een luie, platvloerse weedroker, is zo getroffen door zijn broers teleurstelling, dat hij persoonlijk zijn licht op Stanford wil gaan opsteken. Dit zet een serie gebeurtenissen in gang die even komisch als hartverwarmend zijn.

Qua opzet duidelijk hetzelfde spoor volgend als de traditionele tienerkomedies als 'Road Trip' of 'Dude, Where's My Car?', belooft 'Orange County' eigenlijk niet veel goeds. Toch weet scenarist Mike White ('Chuck & Buck', 'The Good Girl', School of Rock) er veel meer van te maken. Zijn personages zijn fatsoenlijk uitgebouwd, en zijn daardoor veel gevoeliger en sympathieker dan pakweg de tieners uit American Pie. Hun dialogen zijn dan ook spitser, verfijnder (zo mag er al eens een literaire verwijzing inzitten) en bovenal: veel grappiger. 'Orange County' heeft zelfs een licht subversief tintje, dat uiteraard door de geweldig op dreef zijnde Black uitgebuit mag worden. Niet verwonderlijk dat échte komische talenten als John Lithgow, Lily Tomlin, Catherine O'Hara en vele anderen met plezier opduiken in de bijrollen.

Daarnaast zit er ook een waardige plot in 'Orange County'. Vooral de relatie tussen Shaun en zijn geliefden (Ashley en Lance, maar ook zijn ouders) en de hoop die Shaun koestert ooit weg te raken uit zijn woonplaats, levert degelijk materiaal op. Het is net in zo'n realistische context dat de grappen nog veel beter werken. De jonge regisseur Jake Kasdan (ook al met een beroemde vader, cineast Lawrence Kasdan) debuteerde al behoorlijk met 'Zero Effect', en bevestigt nu met deze innemende komedie. Het valt enorm te appreciëren dat hij zijn publiek meer wil voorschotelen dan wat platte grappen en grollen.

Black is, zoals gezegd, schitterend, maar ook Hanks en Fisk zijn goed, zij het onconventioneel gecast. Zo wijkt alles aan 'Orange County' net even af van de mainstream, en deze film vindt dan ook veel eerder aansluiting bij onafhankelijke komedies als Election of Rushmore dan bij de eerder genoemde prullen. Een film die wacht om ontdekt te worden. De DVD bevat trouwens massa's leuke extra's.