The Oxford Murders

Genre: Thriller | Duur: 1u41 | 2008 | Release: 1 Oktober 2008 | Land: Frankrijk, Spanje | Regie: Álex de la Iglesia | Cast: Dominique Pinon, John Hurt, Elijah Wood

Het viel te verwachten dat er zich na de release van The Da Vinci Code nog vele films zouden nestelen in het slipstream van Ron Howards fletse codebreker. In National Treasure mocht Nicolas Cage al de halve wereld rondrennen om mysterieuze codes te kraken, in The Oxford Murdersis het aan Elijah Wood en John Hurt om de enigmatische speurneuzen uit te hangen. Wood is Martin, een Amerikaanse student die naar Oxford College trekt om zijn thesis af te werken. Zijn mentor, Arthur Seldom (Hurt) stelt zich aanvankelijk nogal afstandelijk op tegenover de eigenwijze uitwisselingsstudent, maar wanneer Martins huisbazin vermoord wordt terug gevonden zijn ze verplicht om samen te werken.

The Oxford Murders is een film die zich beloftevol aankondigt: in het regisseursstoeltje zit Alex de La Iglesia, een notabele bekende op het BIFFF (hij won in 1996 de Gouden Raaf voor El dia de la Bestia) en de plot wordt in het programmaboekje omschreven als een verbaal steekspel met echo's naar Sleuth en The Usual Suspects. Helaas slaagt de film er nergens in om die verwachtingen waar te maken. Onze clichémeter ging in het rood, de schijnbaar gecompliceerde finale zie je van heinde en verre aantuffen en de vertelstructuur is in feite niet veel meer dan een lauw doorslagje van een gemiddelde Baantjeraflevering. Zelfs wat charisma en diepgang betreft wint Baantjers rechercheur De Cock het op kousenvoeten van de weinig uitgediepte personages die Wood en Hurt vertolken. Bovendien lijkt de regisseur in zijn Engelstalig debuut slaafs de wetten van de mainstreamcultuur te volgen met als gevolg dat u er de gratuite seksscènes en de belerende geschiedenislessen gratis en voor niks bij krijgt.

De la Iglesia's eerste internationale wapenfeit is opnieuw een voorbeeld van hoe een talentvolle cineast op de knieën wordt gedwongen door de mainstream.

De la Iglesia's eerste internationale wapenfeit is opnieuw een voorbeeld van hoe een talentvolle cineast op de knieën wordt gedwongen door de mainstream en hoe hij zijn persoonlijke stijl volledig opoffert ten koste van het grote(re) publiek. Wijze raad: het Zweedse kruiswoordraadsel in de weekendeditie van uw favoriete ochtendkrant is wellicht veel interessanter puzzelvoer dan deze oubollige thriller.

Sven De Hondt Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Buschauffeur Frank (Jean Pierre Jeunet-habituée Dominic Pinon) wordt getipt als verdachte omdat die zo een nieuwe long wil vinden voor zijn ziek dochtertje. Uiteindelijk ontdekt Martin dat het Arthur Seldom zelf is die achter de moorden zit.