The Patriot

Genre: Historische Actiefilm | Duur: 2u34 | Release: 23 Augustus 2000 | Land: | Regie: Roland Emmerich | Cast: Mel Gibson, Heath Ledger, Joely Richardson, Jason Isaacs

The Patriot zou zogezegd een historische actiefilm moeten zijn die de onafhankelijkheidsstrijd van de Amerikanen tegen de Britten in beeld brengt.

Het vertelt het verhaal van Benjamin Martin (Mel Gibson), ooit een oorlogsheld tijdens het Frans-Indiaans conflict, nu een boerke die meer aandacht heeft voor de bloemkool dan voor een nieuwe oorlog. Hij verzet zich dan ook met klem tegen elke actie die tot oorlog zal leiden, totdat.. uiteraard er wreedheden begaan worden tegen zijn gezin: zijn huis wordt in de fik gestoken en één van zijn zonen vermoord.

Dan beslist Benjamin, zoals Stallone in Commando, dat het wreed payback (!!) time is geworden, hij redt nog snel zijn schietgeweren vanuit zijn brandend huis, geeft er twee aan zijn zonen (ongeveer rond 10-12 jaar en hun daarmee ongetwijfeld een levenslang trauma opzadelend) en schiet een 20-tal stoute meneren af. Eentje zal overleven die Benjamin de bijnaam 'het spook' zal geven.

Enfin, als dit gedaan is besluit Benjamin uiteraard wel mee te vechten tegen de Britten.. eindelijk dus nog eens lekker veel massagevechten à la Braveheart. Jammer maar helaas doet deze film inderdaad ongelooflijk sterk denken aan Braveheart (ik vind persoonlijk dat Mel Gibson tenminste zijn haar in een bros had kunnen scheren dat we tenminste fysiek een onderscheid hadden kunnen maken) maar kan zelfs niet kwalificeren als flauw afkooksel.

Waarschijnlijk is de regisseur, Roland Emmerich, hier niet vreemd aan, want met films zoals Godzilla, Independence Day of Universal Soldier heeft hij al duidelijk bewezen van regisseren geen kaas gegeten te hebben. Onze Roland zat waarschijnlijk (opnieuw?) met het probleem geconfronteerd dat hij te veel geld ter zijne beschikking had. Dus besloot hij maar zo veel mogelijk te filmen totdat al zijn geld op was, zonder nadien keuzes te maken in wat te selecteren. Gevolg is dat de film veel te lang is geworden. The Patriot kon zeker een uur worden ingekort en misschien hadden we hem dan nog kunnen belonen met een nipte ster.

Alles is vreselijk cliché-matig in beeld gebracht, u kent dat wel: ontelbaar veel "slow-motion, tanden-bloot, alpenhoorn op de achtergrond"-momenten. Combineer dit dan nog met een overdosis Overbodig Romantisch Gezeik, te veel super-mega-dramatische momenten en een misselijkmakende overduidelijke Amerikaanse helden-sfeer en u komt tot een film die u beter links laat liggen, al helemaal wanneer deze u 280 bfr. kost.

Frank Moens Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Ja, wat dacht u.. Uiteindelijk winnen de Amerikanen. Gabriel, zijn vrouwtje, en de tweede oudste zoon zullen het niet overleven. Gibson wordt verliefd op de zus van zijn overleden vrouw. Hij zal wraak kunnen nemen op de kolonel die zijn zoon vermoordde.