The Perfect Storm

Genre: Drama | Duur: 2u09 | Release: 9 September 2000 | Land: | Regie: Wolfgang Petersen | Cast: George Clooney, Mark Wahlberg, Diane Lane, William Fichtner, Allen Payne, Bob Gunton

The sound of the wind in a storm is distinct at each level of severity. Force Nine is a scream. Force Ten is a shriek. Force Eleven is a moan. Force Twelve is a church organ played by a child: its fierce winds inhaling air, water, earth and everything humankind puts within its reach. No one who has heard it can possibly ever forget it. On Halloween of 1991 there was such a sound. There was such a storm.

Het epische drama 'The Perfect Storm' vertelt ons het waargebeurde verhaal van de longliner Andrea Gail. Deze boot vormt het hoofdpersonage in een heroïsche film. Wolfgang Peterson, die een spetterend en stormachtig debuut maakte met Das Boot (!), knutselde deze prent in elkaar en baseerde zich daarbij op de bestseller 'The Perfect Storm' van Sebastian Jung. De film handelt over enkele vissers die na een slechte vangst besluiten om nog één keer de zee te bevaren om een monsterachtige catch te vangen.

Hoofdrolspelers in dit drama zijn het Dynamic Duo Mark Wahlberg (Bobby Shatford) en George Clooney (Billy Tyne). Billy Tyne is de kapitein van de Andrea Gail en kampt de laatste tijd met enkele tegenvallende vangsten. Bovendien slaagt zijn collega Hannah Boden (Mastrantonio) er keer op keer in
om een reusachtige vangst te bekomen. Deels omwille van eigen prestige en deels omwille van z'n baas, die dreigt hem te ontslaan, besluit Tyne dat de Andrea Gail dit seizoen nog één keer uit de haven zal varen en een vangst zal binnenbrengen die hem in de geschiedenisboeken zal doen opnemen.

Het stadje Gloucester in Massachusetts is één van de grote fishing ports. Deze plaats vormt het beginpunt van de heroïsche en dramatische reis op de woeste zee. Dat de zee een ontembare leeuw en een onvoorspelbaar personage is, weten we reeds lang. 'More people die on fishing boats, per capita, than working in any other job in the US', volgens Peterson. Deze vond Jungs boek dan ook een uitgelezen project om de heldhaftige daden van de talloze vissers te beklemtonen en deze film te maken als een ode aan al de gestorven vissers.

Vanaf het moment dat de hele crew zich op de Andrea Gail bevindt en zich op de weg begeeft naar eeuwige roem, kan het spektakelstuk beginnen.Tyne is vastbesloten om huiswaarts te keren met een ongeziene vangst en besluit dan maar om de weg in te zetten naar de Flemish Cap. Op deze plaats zou men de vangst van z'n leven kunnen doen. Wat hij ondertussen niet weet (of niet wil weten) is het feit dat er een mogelijke storm op komst is. Z'n trouwe collega Boden waarschuwt Tyne, maar deze heeft zijn zinnen gezet op iets en wil daar geenszins van afwijken. Zelfs een stormpje kan hem daarbij niet tegenhouden.

De weerman van Massachusetts krijgt bijna een orgasme bij het bekijken van de weerkaarten als blijkt dat de storm die eerder werd aangekondigt uiteen zal spatten tegen twee andere opkomende stormen en zodoende The Perfect Storm zal vormen. Als tevens blijkt dat Tyne en company recht op deze stormen afvaren, kunnen we ons klaarmaken voor een helse, natte rit...

Alhoewel het uitgangspunt van deze film ons doet watertanden en de cast ons opmaakt voor een stormachtige prestatie, blijkt de prent uit te draaien op een zwak herfstbriesje. De film brengt ons niet het verhoopte spektakel, maar bevat toch enkele knappe scènes. Alle scènes ten tijde van de storm zijn echt mindblowing en drijven de spanning ten top. De mensen die reeds eerder instonden voor 'Deep Blue Sea' en 'Anaconda' hebben ook nu weer een uitstekende job gedaan in het namaken van de vissen. Dat zit allemaal perfect in elkaar.

Op het vlak van de acteerprestaties zijn er echter enkele mankementen en valt men regelmatig terug in clichés. Clooney en Wahlberg doen wel hun uiterste best, maar hebben gewoonweg niet een goed script om zich uit te leven. Een hapklare brok voor actiefans en zeker de moeite waard om eens te gaan zien. Er zijn wel degelijk steengoede scènes aanwezig, maar niet om te kunnen spreken van The Perfect Movie.

Sven Van Beirs Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Clooney en Wahlberg kunnen de storm niet temmen en gaan tenonder...