Police, Adjective

Genre: politiefilm | Duur: 1u55 | 2009 | Release: 14 April 2010 | Land: Roemenië | Regie: Cornelio Porumboi | Cast: Dragos Bucur, Vlad Ivanov, Irina Saulescu, Ion Stoica

Het politieke verwerkingsproces van de Roemenen is duidelijk nog niet afgelopen, want Police, Adjective vist in dezelfde poel van post-communistische gevoelens als 4 Months, 3 Weeks and 2 Days en The Death of Mr Lazarescu.

Het hoofdpersonage is opnieuw een cowboy tegen de bureaucratie, die zich weigert over te geven aan de systematische rigiditeit en de subtiele onderdrukking van de samenleving. Dit keer krijgt een agent in een drugszaak af te rekenen met ondoorzichtige communicatie, een weinig ondersteunende omgeving en een dogmatische baas, maar desondanks zet hij zijn zoektocht naar de waarheid verder.

Een psychologisch ongemeen spannende film ook een droge en satirische komedie.

Origineel is dat regisseur Corneliu Porumboiu ook de rol van het hoofdpersonage ondervraagt en soms zelfs in het belachelijke trekt. Zijn manier van onderzoek - schaduwen doet hij door achter een brede paal te schuilen - is immers bedenkelijk en de intriges die hij aan het licht brengt, lijken amper het navertellen waard. Desondanks ga je als kijker mee in zijn engagement, misschien omdat het simpelweg een beter alternatief is dan het volgzame en stugge gedrag van de rest. Dat contrast maakt van Police, Adjective behalve een psychologisch ongemeen spannende film ook een droge en satirische komedie.

Bert Lesaffer Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Tijdens de laatste scène wordt een bijzonder efficiënt schema opgesteld om de druggebruikers op te pakken.