Prevenge

Genre: Zwarte komedie | Duur: 1u28 | 2016 | Release: 24 Maart 2017 | Land: Groot-Brittannië | Regie: Alice Lowe | Cast: Alice Lowe, Gemma Whelan, Kate Dickie, Jo Hartley, Kayvan Novak, Tom Davis

De naam Alice Lowe zal niet meteen een belletje doen rinkelen. Behalve als je het compleet absurde Aaaaaaaah! of  de heerlijke zwarte komedie Sightseers van Ben Wheatley (High-Rise) hebt gezien. Voor deze laatste film was zij niet enkel co-scenarist maar speelde ze ook de vrouwelijke helft van het moordende duo. Ze had de smaak voor het bloedvergieten duidelijk te pakken, want in Prevenge speelt ze opnieuw een op bloed beluste vrouw.

De originele invalshoek komt hier in foetusvorm, want Ruth wordt opgedragen om te moorden door haar ongeboren baby. Haar slachtoffers lijken stuk voor stuk uitschot, maar belangrijker is dat zij voor Ruth verantwoordelijk zijn voor de dood van haar echtgenoot en vader van haar kind. Tijd voor wraak vanuit de baarmoeder dus!

Hoewel Lowes debuutfilm enkele bloederige momenten bevat, is het vooral een gitzwarte komedie geworden met bij momenten een heerlijk absurde toon. Vooral het alledaagse karakter waarmee Lowe de moordpartijen van Ruth belicht, zorgt voor een speciale sfeer. Lowe zelf, die 7 maanden zwanger was tijdens de opnames, zet Ruth neer als een bezorgde maar cynische moeder die vooral op zoek is naar gerechtigheid en begrip. Twee zaken die ze niet makkelijk vindt in deze wereld.

Tijd voor wraak vanuit de baarmoeder

Als regisseuse brengt Lowe het er ook niet slecht vanaf. Ze brengt het verhaal vakkundig in beeld, vaak balancerend tussen sociaal realisme en de kitsch die we kennen uit genrefilms. Naar het einde dwaalt de film verrassend genoeg zelfs af naar de neongetinte horrormaterie van Nicolas Winding Refn. Lowe geeft de angsten en de onzekerheid van het zwanger zijn alvast een nieuwe betekenis!

Nadat haar kind geboren is, gaat Ruth naar de plek waar haar man overleden is. Hier ontmoet ze andermaal de kliminstructeur die de beslissing genomen heeft om haar man zijn veiligheidstouw door te snijden om de rest van de groep te redden. Het laatste beeld toond een furieus gezicht van Ruth die de man lijkt aan te vallen.