The Proposition

Genre: Western | Duur: 1u44 | Release: 1 Januari 2006 | Land: Groot-Brittannië, Australië | Regie: John Hillcoat | Cast: David Wenham, Danny Huston, John Hurt, Ray Winstone, Emily Watson, Guy Pearce

Onbegrijpelijk dat één van de interessantste films van 2006 in ons land niet eens de bioscoop haalde. Het door Nick Cave geschreven westerndrama The Proposition is immers een indringende en knap gemaakte film geworden.

We bevinden ons in het Australië van eind 19e eeuw. De broers Mickey en Charlie Burns worden gevat door kapitein Stanley. Hij wil kost wat kost de oudste en gevaarlijkste broer Arthur in handen krijgen en doet Charlie een voorstel. Zijn oudste broer opsporen en doden of zijn jongste broer zien opgehangen worden. Stanley meent hiermee een moreel verantwoorde situatie gecreëerd te hebben, maar wanneer zijn omgeving daar kritiek op heeft, gaat hij twijfelen. Charlie sleept zich intussen door de Australische outback op zoek naar zijn broer.

Cave, op zich als componist en zanger ook wel een verhalenverteller, heeft in samenwerking met cineast John Hillcoat een verrassend beheerst, zinderend drama gecreëerd, waarin interessante vragen worden gesteld over moraliteit en vergelding. Voor de personages uit deze film, of beter gezegd, voor de mensen uit die tijd, zijn geweld en bloedvergieten dagelijkse kost, maar dat wordt door de context wel gerelativeerd. Iedereen was een buitenstaander toen, weinigen hebben bewust gekozen voor het leven dat ze leiden en de verdedigbaarheid van dingen, is geheel subjectief. Veel meer dan nu was een mens een product van zijn omgeving. Hillcoat laat de Australische natuur dan ook een grote rol spelen in het verhaal. De desolate, stoffige vlaktes, de bizar gevormde grotten en spelonken en de schilderachtige zonsondergangen vormen passende achtergronden voor het zoeken van de personages. Niet onbelangrijk daarbij is de aanwezigheid van Stanley's vrouw Martha en de jongste broer Mickey, die in feite nog maar een kind is. Zij kunnen ondanks die positie niet ontkomen aan wat die tijd en plaats voor zijn bewoners in petto heeft. Het geeft de makers ook de kans wat tederheid en intimiteit in het verhaal te stoppen.

Hillcoat schiet schitterende beelden, zoekt de mooiste kleurtjes uit en schetst zo een zeer geloofwaardig beeld van die periode. Cave voorziet de soundtrack van haast psychedelisch vioolgetokkel, mythisch gefluister in de wind en bezwerende songs en voert de personages zo zachtjes naar hun noodlot.

The Proposition is zeer overdachte, welgemeende cinema die wat buiten het huidige aanbod valt. Een reden te meer om deze film te koesteren. Klasse.