Rebecca

Genre: Thriller | Duur: 2u01 | 2020 | Release: 21 Oktober 2020 | Land: Groot-Brittannië | Regie: Ben Wheatley | Cast: Armie Hammer, Lily James, Kristin Scott Thomas, Keeley Hawes, Sam Riley, Ann Dowd, Bill Patterson

Kan je de beroemde gothic novel van Daphne du Maurier opnieuw naar het witte doek vertalen als Hitchcock dat al onovertrefbaar heeft gedaan? Misschien wel als je Ben Wheatley bent. De enorm veelzijdige en steeds verrassende Brit waagt zich aan een nieuwe verfilming van Rebecca, maar helaas blijkt nergens dat daar een visie achter zit.

De charismatische Maxim de Winter valt in Monte Carlo voor de charmes van een eenvoudige jongedame. Hij zorgt dat ze haar bestaan als kamermeid achter zich kan laten en vraagt haar ten huwelijk. De kersverse Mrs. de Winter betreedt vervolgens het enorme, imponerende landhuis waar de geest van Maxim's overleden echtgenote voelbaar blijft. Maar hoe deze Rebecca eigenlijk om het leven kwam, is een raadsel.

Als een schichtig hert zien we de protagoniste zich voortbewegen in haar nieuwe thuis. Dat ze er niet op haar plaats is, maakt ook de huishoudster Mrs. Danvers haar al dan niet subtiel duidelijk. We moeten echter ook vaststellen dat de onervarenheid van de ruggegraatloze vrouw des huizes al snel irriteert. De grijzige Lily James, die er na tal van films maar niet in slaagt echt een indruk na te laten, faalt opnieuw in het creëren van een geloofwaardig personage. Ook de andere figuren blijven eendimensioneel. Hun gedragingen, blikken en dialogen komen routineus en ongeïnspireerd over en zorgen voor een geforceerde, stereotiepe dramatiek vol voorspelbare gebeurtenissen.

Een vlakke en clichématige thriller die niets toevoegt aan eerdere verfilmingen

Rebecca blijft aldus steken in oppervlakkigheid. Deze clichématige prent tracht uit alle macht een spanningsboog te creëren en herkauwt de pseudo-beklemmende sfeer uit tal van andere huiselijke thrillers. De fotografie zorgt voor aantrekkelijke beelden die echter betekenisloos zijn.

Wheatley heeft de bal voor het eerst flink misgeslagen. We missen zijn kenmerkende zwarte humor, zijn destructieve figuren, zijn ironische aanwezigheid van geweld. En als hij die elementen bewust links liet liggen, wat wilde de inventieve cineast van amusante en scherpe films als Kill List, Sightseers, High-Rise en Free Fire dan wel vertellen? Wat dacht hij toe te voegen aan een niet te verbeteren klassieker? We hebben er het raden naar.

Te zien op Netflx.