Rebel

Genre: Drama | Duur: 2u15 | 2022 | Release: 5 Oktober 2022 | Land: België | Regie: Bilall Fallah, Adil El Arbi | Cast: Aboubakr Bensaihi, Lubna Azabal, Amir El Arbi, Saïd Boumazoughe, Blerim Destani, Tara Abboud, Fouad Hajji

Nee, Adil & Bilall kennen geen rust: Bad Boys for Life, Grond, Ms. Marvel, (het gecancelde) Batgirl en dan nog Rebel... Dat zijn vijf producties - en dan nog niet van de minste - op drie jaar tijd. Petje af, ook al hangt er altijd wel enige dikdoenerij rond die niet altijd terecht is. Rebel valt niet over de hele lijn even geslaagd te noemen maar getuigt toch van een langzaam groeiende maturiteit in het werk van het duo en bevat heel wat hoogtepunten.

In dit op feiten gebaseerde relaas staan drie personages centraal. Kamal is een kleine crimineel die aan een arrestatie tracht te ontsnappen door naar Syrië te vluchten, waar hij IS vervoegt. Hij tracht er de gruwel te ontwijken door zijn diensten als cameraman aan te bieden. Zijn pre-puberale broertje aanbidt hem, en kan de manipulaties van een sluwe rekruteerder amper weerstaan. Hun weinig vermoedende maar strijdvaardige moeder verliest langzaam haar grip op het gezin.

Het valt de filmmakers niet mee de focus scherp te houden. De plot schakelt schijnbaar willekeurig tussen de drie hoofdpersonages en telkens je in één relaas wordt meegesleept, kondigt zich weer een ander aan. Met Kamal is het makkelijk meeleven. Zijn relaas is intens, benauwend en tragisch. Aboubakr Bensaihi acteert ook met de grootste overtuiging. De perikelen van de jongen en de daadkrachtige zoektocht van de moeder komen minder sterk uit de verf en de wendingen volgen elkaar te snel op om aannemelijk te blijven. Hoe Nassim - gespeeld door Adil's broer Amir - in Syrië belandt, wordt ons bijvoorbeeld niet getoond.

Sowieso blijven Adil & Bilall in de eerste plaats cinemamakers in plaats van verhalenvertellers. Effect en spektakel primeren nog steeds op diepgang en emotionele spanning. In de best knap uitgewerkte romantische verhaallijn, voel je het scenario ook het meest zijn werk doen. Sociaal-realisme is eigenlijk niet aan de orde en wat de kijker moet ervaren, wordt nog altijd sterk gestuurd. Subtiliteit en nuance blijven moeilijk te vatten begrippen voor de regisseurs.

Maar Rebel wordt wel erg sterk in beeld gebracht en de oorlogstaferelen komen griezelig echt over. Robrecht Hevvaert, met wie de kompanen ook al Image, Black, Patser en Bad Boys for Life inblikten, hoef je niets meer te leren. Meest verrassend zijn drie muzikale scènes. De schitterende (door Sidi Larbi Cherkaoui) gechoreografeerde dansmomenten worden grandioos verweven in de actie en etaleren een verrassende creativiteit van de filmmakers. Hebben ze in Hollywood dus toch wel hun ogen opengehouden.

De scoringsdrang van Adil & Bilall staat een sterke film deze keer niet in de weg.

In al zijn geloofwaardigheid kan Rebel boeien en treffen, maar de echte uppercut blijft wat uit. Het te weinig gebalde scenario, de net niet snijdende emoties en de scoringsdrang van Adil & Bilall verhinderen echter niet dat we dit wel de beste film kunnen noemen van het mooi evoluerende wordende duo.