The Road to El Dorado

Genre: Animatiefilm | Duur: 1u30 | Release: 25 Oktober 2000 | Land: | Regie: | Cast:

The Road to El Dorado vormt na Antz en The Prince of Egypt, de derde animatiefilm van het productiehuis Dreamworks SKG. Net zoals iedere animatiefilm van de laatste 5 jaar, verlegt The Road de grenzen van de animatietechniek. Door middel van digitale achtergronden en digitale lay-outs verschilt deze film grondig van zijn voorganger The Prince of Egypt. Door gebruik te maken van 3D- en 2D-geanimeerde computerbeelden en deze te integreren met handgetekende beelden, krijgt men verbluffend realistische watersequenties, digitale Spaanse galjoenen, kaarten en goudstromen, bubbelende lava en driedimensionale personages met een ongeziene expressie en bewegingskracht' (dixit de persmap).

De film speelt zich af ten tijde van de hoogdagen van de conquistadores. Spanje is in rep en roer nu het schip van de beroemde en beruchte ontdekkingsreiziger Cortes (stem van Jim Cummings) zich klaarmaakt voor opnieuw een zoektocht naar onontgonnen grondgebied. Op een haast Titanic-achtige manier kunnen we kennismaken met onze twee kleine boefjes, Tulio (Kevin Kline) en Miguel (Kenneth Branagh). Meteen trekt Dreamworks al zijn registers open en zijn we getuige van een ware achtervolgingsscéne.

Tulio en Miguel, in het bezit van een map die hen moet leiden naar El Dorado, sukkelen per ongeluk op het gigantische schip van de dictatoriale Cortes. Deze heeft een heuse recruteringsslag gevoerd om zich te laten bijstaan door de beste zeelui van de wereld en is vanzelfsprekend niet aardig voor de twee schalkse ruiters. Met een beetje hulp slagen ze erin om te ontsnappen en belanden ze moe, uitgehongerd en zwaar gedesillusioneerd op een eiland. Mààr, dit blijkt niet zomaar een eiland te zijn...

The Road to El Dorado is, zoals de meeste animatiefilms, een prent voor jong en oud. Nu Walt Disney het monopolie kwijt is op deze zeer lucratieve categorie, is het een zegen voor het animatiepubliek. We worden de laatste jaren letterlijk overspoeld door animatiefilms, waarbij tevens de techniek met warpspeed evolueert. The Road moeten we echter plaatsen in het categorietje van de traditionele animatie, naast Bambi en Sneeuwitje. De razendsnelle evoluties in deze business brengen de films steeds dichter bij de CGI-films, waarvan Toy Story I en II, en Antz een voorbeeld zijn. Zeker geen slechte evolutie, want de films worden realistischer. The Road is dan ook een visueel verbluffende prent, met oogstrelende personages en een ongeziene helderheid. Het is ook duidelijk dat de actiefilm, die zelf een enorme evolutie doormaakt, zijn stempel drukt op dit genre.

De spetterende actie-scénes zijn niet te tellen en bovendien is er sprake van een knap staaltje fotografie.Naast de actie bekleedt muziek ook een belangrijke plaats in het geheel van de animatieprent. Opnieuw zijn het Oscarwinnaars Elton John en Tim Rice die instaan voor de songs en leverde de onlangs nog op het Filmfestival van Gent aanwezige Hans Zimmer de score.

Enkele leuke weetjes: de makers van The Road to Eldorado ieten zich voor bepaalde scènes inspireren door Alfred Hitchcock's Vertigo en de film The River Wild.

De stierengevechtsequentie werd gebaseerd op een model opgebouwd uit lego-blokjes.

Als men goed oplet kan men in het magische boek van Tzekel-Kahn (Armand Assante), het logo van Dreamworks ontdekken.

Sven Van Beirs Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Tulio en Miguel nemen het samen op tegen Tzekel-Kahn, die nu kan rekenen op de steun van de meedogenloze Cortes. Toch slagen Tulio en Miguel erin om El Dorado af te schermen van de troepen van Cortes en eindigt het verhaal met de herwonnen vrienschap tussen Tulio en Miguel.