Safe Neighborhood

Genre: Horrorkomedie | Duur: 1u25 | 2016 | Release: 9 April 2017 | Land: Australië, VS | Regie: Chris Peckover | Cast: Virginia Madsen, Patrick Warburton, Olivia DeJonge, Levi Miller, Ed Oxenbould, Aleks Mikic

Enkele films als You’re Next, Hush en Knock Knock probeerden al een originele invalshoek te geven aan de huis-invasie horrorfilm. Maar Safe Neighborhood van Chris Peckover zet het genre werkelijk op zijn kop. De film begint nochtans op een vrij klassieke manier. Kerstmis nadert en Ashley moet babysitten op de twaalfjarige Luke. Zijn beste vriend Garrett komt langs om de clown uit te hangen. Enkele mannen proberen het huis binnen te dringen en schieten Garrett neer als hij probeert weg te vluchten. Je weet wel, het gebruikelijke…

Meer verraden over het verhaal zou zonde zijn, want Safe Neighborhood heeft een serieuze twist in petto voor de kijker. Dit zorgt ervoor dat de film bijzonder verfrissend is. Er is een goede dosis humor aanwezig, maar bij momenten gaat het er bijzonder verontrustend en duister aan toe. Geen film voor gevoelige kijkers dus, maar wel ideaal kijkvoer voor op het BIFFF bijvoorbeeld, waar het publiek volledig uit zijn dak ging tijdens de vertoning en de film zelfs de hoofdprijs aan de haal ging. Deze sfeer draagt uiteraard enorm toe aan de beleving van de film, maar is geen absolute noodzaak om van deze film te genieten.

Safe Neighborhood speelt zich af op één locatie, het huis van Luke, maar dit vormt geen struikelblok. Vooral omdat je gefascineerd blijft kijken naar het spel van de jonge acteurs. Levi Miller is werkelijk fantastisch als Luke en weet zijn karaktereigenschappen perfect weer te geven. Ed Oxenbould en Olivia DeJonge, die samen al te zien waren in Shyamalan’s The Visit, zijn ook voortreffelijk als de nerdy Garrett en de sexy babysitter Ashley. Er passeren nog enkele andere figuren de revue, maar de film wordt vooral gedragen door dit trio.

Huis-invasie horrorfilm met een wel zeer verrassende twist

Ben je dus op zoek naar een lichtjes geschifte film en ben je benieuwd naar wat je zou krijgen als je Home Alone – er is zelfs een gruwelijk fantastisch eerbetoon naar deze film- zou kruisen met Haneke’s Funny Games, met een verrassende twist, dan zit je met Safe Neighborhood alvast aan het juiste adres. Laat je vooral verrassen door deze komische en tegelijk verontrustende horrorkomedie!