Salt

Genre: Actie | Duur: 1u40 | Release: 4 Augustus 2010 | Land: VS | Regie: Phillip Noyce | Cast: Angelina Jolie, Liev Schreiber, Chiwetel Ejiofor, André Braugher

Het filmproject rond Salt, een CIA-agent die ongewild zelf het doel van zijn organisatie wordt, was in eerste instantie bedoeld voor een mannelijke hoofdrolspeler. Johnny Depp haakte af en actiequeen Angelina Jolie rolde moeiteloos in de rol, die slechts lichtjes diende aangepast te worden. Andere actie-actrices hadden het het wellicht niet moeten proberen want het is eigenlijk enkel en alleen de unieke combinatie van ultra-vrouwelijkheid en stoere agressie van Jolie die deze wat achterhaalde film een eigen gezicht geeft. Er is immers weinig origineel aan deze plot, waarin CIA-agente Evelyn Salt vanuit het niets beschuldigd wordt een Russische spionne te zijn. Meer zelfs, je zou zweren dat deze film eigenlijk uit de jaren '90 komt, zo onopmerkelijk ontvouwt het traditonele gegeven zich.

Gelukkig krijgen we enkele keren een verrassende wending, maar die zetten wel de geloofwaardigheid en waarschijnlijkheid van de hele film op losse schroeven. Het komt er op neer dat Salt in wezen gewoon de zoveelste banale actiefilm is.

Regisseur Philip Noyce is een ongewone keuze. In het actiegenre wist hij nooit producties af te leveren die boven de middelmaat uitkwamen (The Bone Collector, Clear and Present Danger, Patriot Games) en hij leek zijn beste tijd eigenlijk gehad te hebben. Toch kan hij een zekere energie toevoegen aan een bij momenten spectaculaire maar helaas alweer zelden originele actieprent. Enkele keren verrast hij met een knap camerastandpunt. En zijn camera houdt vooral - en aannemelijk - van Jolie. Zij is de ster van de film en dat zullen we geweten hebben. Gretig zoemt de camera in op haar lichaam en gezicht, mét effect. Haar fijne kontje in een strak mantelpak of die alles doorborende blik onder een zwart geverfde coupe, leiden iedereen doelbewust af van wat voor karakteropbouw de schrijvers ook voorzien hebben - de onzekerheid over de ware identiteit van Salt maken het immers verdraaid moeilijk haar sympathiek te vinden.

Voor wie middelmatige actie en de aanwezigheid van een steeds minder menselijk wordende Jolie - ooit zal haar schoonheid volkomen geabstraheerd zijn zodat enkel nog een concept overblijft - voldoende is, zal Salt volstaan voor een avondje vertier. Wees wel alert voor een absurd en onverwacht einde.

Salt is wel degelijk een Russische spionne, die deel uitmaakte van een groep kinderen die in Rusland in een instituut werden opgeleid om in de Amerikaanse maatschappij te integreren en de macht in handen te krijgen. Ook haar baas Ted Winters hoort daarbij, alleen is hij nog slechter waardoor Salt meteen een heldin kan genoemd worden wanneer ze hem doodt. De strike officier Peabody, die dus net getuige was van de moord, kijkt echter eens in haar ogen en laat haar meteen ontsnappen (ze springt snel even uit een helikopter) zodat ze ook de rest van de elite kan uitroeien en de CIA dus minder werk heeft. Misschien moeten we daar dus ook uit concluderen dat er een sequel komt.