Savages

Genre: Actie | Duur: 2u10 | 2012 | Release: 3 Oktober 2012 | Land: VS | Regie: Oliver Stone | Cast: Aaron Taylor-Johnson, Taylor Kitsch, Blake Lively, Benicio Del Toro, Salma Hayek, John Travolta, Demian Bichir

Het hoeft voor Oliver Stone niet altijd prekerig of confronterend te zijn. Met Savages gaat hij resoluut voor een inhoudelijk niemendalletje, maar dan wel een van stilistisch hoog niveau en met een bijzonder groot entertainmentgehalte.

Deze actieprent draait om de strijd tussen twee redelijk onschuldige knapen wiens drugshandeltje de aandacht trekt van de grote jongens in het vak. Het zijn vooral de personages die dit vrij routineuze verhaaltje naar een hoger niveau treffen. Zo besteedt de plot ruim aandacht aan de vriendschap tussen de twee wel heel verschillende protagonisten, Chon en Ben, allebei verknocht aan de warmbloedige O. Aaron Taylor-Johnson, Taylor Kitsch en Blake Lively slagen er ondanks hun beperkte ervaring sterk in de film te dragen en de kijker bij hun lot te betrekken. Ze vormen beslist een telegeniek trio.

Voor weerwerk zorgen enkele acteurs die we al lang niet meer in opvallende rollen aan het werk gezien hebben. Salma Hayek is een furieuze drugsbarones, John Travolta een sinistere kaalkop en Benicio Del Toro een sadistisch varken. Met veel enthousiasme gooien deze sterren zich op hun rol zonder de grens van het ridicule te overschrijden.

Energieke en amusante actiefilm

Stone pakt uit met een ongelooflijk dynamische, flitsende, maar altijd functionele beeldvoering die Savages echt laat wervelen. De explosieve soundtrack - waar zelfs klassiek op te horen is - zit de prent als gegoten. De film wordt zo van een platvloerse, gewelddadige B-film verheven tot een weliswaar lichtvoetige, maar energieke, meeslepende en bijzonder amusante actiefilm. Mét twee eindes dan nog wel.

Ondanks zijn grillige oeuvre hoeft Stone dus nog niet aan zijn pensioen te denken. Met Savages speelt hij het eerder safe, maar bewijst hij ook nog lang niet uitgeteld te zijn.

Aanvankelijk komen alle personages om in een finale shoot-out, maar dan blijkt dat dit niet de ware toedracht is. De politie onderbreekt de uitwisseling van gijzelaars en houdt schoon schip. Ben en Chon komen al snel vrij, gezien hun kennis over agent Dennis' louche praktijken. O, toch enigszins onder de indruk van haar gijzeling, laat uitschijnen dat het tussen hun drieën wel zal goed komen.