Scary Movie

Genre: Parodie | Duur: 1u29 | Release: 1 November 2000 | Land: | Regie: Keenen Ivory Wayans | Cast: Marlon Wayans, Jon Abrahams, Lochlyn Munro, Regina Hall, Shannon Elizabeth

No mercy. No shame. No sequel is de tagline van Scary Movie. Het laatste is overigens gelogen want er zal wel degelijk een vervolg komen, maar soit.

Scary Movie zou de ultieme parodie moeten zijn op het horror- en dan voornamelijk het teen-slash thema met de Scream's en de I Know what you did last Summer's als belangrijkste voorbeelden. Uiteraard zijn zeker die laatste serie films zeer makkelijk te parodiëren, hoewel sommige scènes uit I Know.. op zich al een parodie lijken, belachelijker dan in de echte film kan het niet meer.

Enfin, toch biedt het horrorgenre, zo lijkt me, mogelijkheden in overvloed om geparodieerd te worden en... hier laat de film vaak serieuze steken vallen. Toegegeven, zo nu en dan is er wel een leuke vondst, meestal zoiets waar je zelf al aan dacht tijdens een echte scary movie, zoals de moordenaar die vanuit het huis opbelt maar door het slachtoffer te snel wordt gevonden omdat zijn voeten uitsteken.

De meerderheid van de film echter wat te duidelijk, te weinig subtiel om echt grappig te kunnen zijn. Moppen die te lang worden uitgesponnen of nadien worden uitgelegd - het Gaston & Leo syndroom zeg maar - zijn niet echt mijn favouriete manier van humorcreatie. Samengevat is Scary Movie een leuk idee, maar enigszins verknold door de regisseur. Er had meer kunnen inzitten.

Frank Moens Helemaal (niet) akkoord? Lees de