Serendipity

Genre: Romantische komedie | Duur: 1u30 | 2001 | Release: 13 Februari 2002 | Land: VS | Regie: Peter Chelsom | Cast: John Cusack, Kate Beckinsale, Jeremy Piven, Bridget Moynahan, Eugene Levy

Serendipity - spreek het tien keer uit en je tong krijgt een zenuwinzinking - is verre van slecht. Typisch zo'n film voor onze Kinepolisbezoekende, popcornvretende medemens ja. Alhoewel: dit filmpje komt misschien het beste tot z'n recht in een oud filmtheatertje waar de gordijnen nog openschuiven. Oftewel: hoe de duizendeneenste variatie op een stokoud thema blijft boeien.

Recept voor een romantische komedie: men neme een held (John Cusack) en een mooie deerne (Kate Beckinsale). Men late hen een dag met elkaar stoeien en dan het Noodlot toeslaan. In dit geval: de stomme beslissing het toeval zijn werk te laten doen en geen adressen uit te wisselen. Men late de twee protagonisten wanhopig naar elkaar verlangen. Wat volgt: de Verbeten Zoektocht en uiteraard: the Happy End. Voilà, dat bespaart ons weer een spoiler.

Wij geven toe: het klinkt belegener als een antieke Zwitserse stinkkaas. Waarom dan gaan?

Één: John Cusack. Kent u een slechte film met Cusack? Wij ook niet. Twee: sinds Woody Allens Manhattan en zeker sinds 11 september hebben wij New York niet zo mooi gezien. Hollywood kan nog altijs sprookjes filmen. Drie: screwball. Op de keper beschouwd is Serendipity (cfr. serendepiteit: toevalsverbinding) de leukste screwball comedy die we in jaren zagen. Ook Kate Beckinsale oogt bijzonder appetijtelijk, al zijn we er nog niet uit of het mens kan acteren. Soit, laat dat niet aan uw hart komen. Serendipity is geen filmgeschiedenis, wel een mooi filmpje voor hier en nu.

Filip Hermans Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Happy End.