She, A Chinese

Genre: Drama | Duur: 1u38 | Release: 1 Januari 2009 | Land: China, Groot-Brittannië | Regie: Xiaolu Guo | Cast: Geoffrey Hutchings, Wei Yi Ba, Huang Li

Li Mei is een jonge Chinese vrouw, geboren op het stoffige platteland nabij de grote textielstad Chongqing. Haar toekomst lijkt te zullen bestaan uit verveling en het beluisteren van Westerse muziek op haar walkman. Na een onaangename aanvaring met een vrachtwagenchauffeur besluit ze op zoek te gaan naar een beter leven. Op haar weg via Chongqing naar Londen kruisen drie mannen haar pad.

Li Mei's zoektocht van het Oosten naar het Westen wordt door de cineaste Xiaolu Guo in korte episodes uitgesponnen voorzien van poëtische eenvoudige titels zoals Brother Qiang has a brand new motorbike, Love Salon doesn?t only do haircuts, The Name of their queen is Elisabeth of Is India in the East or the West?. Op zich is deze indeling geen nieuwe vondst, maar de eenvoud van de bewoording beklemtoont op treffende wijze Li Mei's onervaren en bijzondere kijk op het leven.

De film van Xiaolu Guo is een verfrissende aanvulling op de traditionele Chinese cinema. Ze presenteert een persoonlijke kijk op het moderne China en focust met opzet op het sociale gegeven van culturele identiteiten in plaats van politieke kritiek te leveren of op een klassieke genre te variëren. Meteen na het einde van de Olympische Spelen in 2008 draaide ze gedurende twee weken clandestien in haar geboorteland en daarna even lang in Londen. Het resultaat van deze korte draaiperiode charmeert. De cameravoering, waarbij af en toe wordt gewerkt met in verschillende tempo?s vertraagde beelden, en de belichting die zowel oog heeft voor de grauwheid als voor de kleurrijke wereld waarin Li Mei leeft, zijn origineel. She, a Chinese valt daarnaast ook op door de opvallende keuze voor een muziekscore vol punkrock.

Actrice Huang Lu vertedert als Li Mei. De keuzes van de jonge vrouw voor ongeschikte mannen is erg begrijpelijk, omdat haar achtergrond, de situaties en haar karakter voldoende zijn uitgewerkt. Het open einde van de film doet hieraan geen afbreuk. The Wind blows the water to the East maakt de cirkel rond.

Vera Bras Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Li Mei komt op haar zoektocht naar een beter leven terecht in de armen van achtereenvolgens een huurmoordenaar, een bejaarde Britse weduwnaar en een Indische moslim. Deze mannen brengen haar dan wel naar Londen, maar ze blijft er zwanger alleen achter. Hoe ze haar leven vervolgens een nieuwe wending zal geven blijft echter een open vraag.