Spenser Confidential

Genre: 2020 | Duur: 1u51 | 2020 | Release: 6 Maart 2020 | Land: VS | Regie: Peter Berg | Cast: Mark Wahlberg, Winston Duke, Alan Arkin, Bokeem Woodbine, Iliza Shlesinger, Marc Maron, Michael Gaston, Austin Post

Te zien op Netflix

Mark Wahlberg speelt graag de harde jongen. Mark Wahlberg vertrouwt de regie van zijn projecten graag toe aan Peter Berg. Mark Wahlberg maakt graag films die zich in zijn thuisstad Boston afspelen. En omdat Mark Wahlberg doet wat hij wil, krijgen we dus nog maar eens het soort film waar hij zelf zo van houdt.

In de Netflixproductie Spenser Confidential, gebaseerd op een roman uit de serie Spenser van Robert B. Parker, speelt Wahlberg gelukkig met enige luim een ex-politieagent die met zijn zwijgzame kamergenoot een samenzwering blootlegt bij de politie van Boston. In dit uitvergrote Jommekesverhaal - 'wie zou toch de bestuurder van die gele Corvette zijn die betrokken is bij die moord? Oh, kijk, hij rijdt net voorbij, laten we hem achtervolgen!' - gaat de protagonist op ondoordachte manier driest te werk, allemaal in de naam van rechtvaardigheid, maar zonder dat het allemaal steek houdt. Walberg heeft het wel erg naar zijn zin als een vechtersbaas met een afgebakende morele code. Zou hij naar zijn eigen films kijken bij het masturberen?

Kijkt Mark Wahlberg naar zijn eigen films bij het masturberen?

Zoals gezegd, Wahlberg laat godzijdank de overernstige tronie achterwege die we hem al in al zijn andere ruwe bolster-rollen zagen hanteren. De combinatie met de veelzijdige Winston Duke - de vader uit Us - werkt best en de luchtige toon houdt de boel bekijkbaar. Maar tegelijk realiseer je je ook dat dit allemaal wel erg futiel is en er opmerkelijk weinig moeite lijkt gedaan te zijn om hier een fatsoenlijke film van te maken. De plot is simplistisch, de humor eenvoudig, de personages vlak, de beeldvoering ongeïnspireerd. Stilaan noemen we dat een typische Netflixproductie.

Spenser en zijn kornuiten krijgen alle slechteriken achter tralies. Wanneer ze dat vieren, zien ze op televisie opnieuw iemand die onterecht beschuldigd wordt. Spenser's blik geeft prijs dat hij ook dit klusje zal klaren - in de sequel!