Strella

Genre: drama | Duur: 1u53 | Release: 1 Januari 2009 | Land: Griekenland | Regie: Panos H. Koutras | Cast: Mina Orfanou, Yannis Kokiasmenos, Minos Theoharis

"Stella is een eigennaam; Trella betekent gekheid, uitzinnigheid" zijn de openingswoorden van deze Griekse film. "Mijn vrienden noemen me zo, omdat ik de zotste van allemaal ben", belooft het titelpersonage. Het duurt echter even voor Strella op het scherm verschijnt. De film opent met een oudere man die innig afscheid neemt van zijn celgenoot en de gevangenis verlaat. Yiorgos komt na 15 jaar vrij. Hij zoekt een hotel in het broeiende Athene. Daar wordt hij verleid door de 25-jarige transseksuele prostituee Strella. Yiorgos komt terecht in een bonte wereld van transseksuelen, terwijl hij ondertussen op zoek gaat naar zijn ondertussen volwassen geworden zoon.

Strella lijkt vaak een Griekse versie van een Almodóvar-film. De omgeving van prostituees, travestieten en preoperatieve transseksuelen in een zuiderse context doen meteen denken aan de kitsch van de Spaanse meester. Maar in tegenstelling tot Almodóvars ambigu gebruik van het soapgenre, vertelt regisseur Koutras zijn verhaal met een grotere sérieux. Vooral de dramatische wending iets na de helft van de film verandert de toon van het geheel. Koutras gaat de confrontaties met moeilijke vragen aan en beantwoordt die niet met makkelijke antwoorden. Die dubbele toon van ernstig en luchtig maakt de film wat onevenwichtig, maar toch boeit hij over de hele lijn.

Bert Lesaffer Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Yiorgos blijkt de vader van Strella te zijn. O the shame! (of toch niet?!)