Swingers

Genre: Erotisch drama | Duur: 1u33 | 2002 | Release: 1 Januari 2002 | Land: | Regie: Stephan Brenninkmeijer | Cast: Ellen van der Koogh, Danny de Kok, Nienke Brinkhuis

Een jong koppel, Diane en Julian, bereiden zich voor op de komst van Alexandra en Timo, een echtpaar waarmee ze die avond voor het eerst een partnerruil zullen proberen, om hun seksleven wat op te peppen. Diane is erg onzeker, terwijl Julian zich nog wat afwachtend opstelt. Wanneer de zelfzekere Alex en de norse Timo aankomen, steekt de twijfel op. Maar de avond is nog lang en langzaam maar zeker worden de rollen omgedraaid. De volgende ochtend blijkt iedereen een metamorfose ondergaan te hebben.

Deze Nederlandse film wijkt weliswaar af van andere, vaak melige, relatiedrama's, maar dat garandeert nog niet dat een publiek kan boeien. De acteurs zijn vrij overtuigend en de film is niet slecht gemaakt, om maar te zeggen dat er eigenlijk niet echt iets fout loopt met deze film. Dat wil nog niet zeggen dat we superlatieven te kort komen. De verwikkelingen aan tafel lijken maar een excuus om nadien eens voluit te kunnen gaan in de slaapkamerscène, waar de prent zich plots als een soft-erotische film manifesteert, zij het dan wel met uitgewerkte karakters. Uiteindelijk verwatert de film in wat gezeur over relaties en moeten we het stellen met de boodschap dat al die experimenten meer slecht doen dan goed. Of zoiets.