The Talented Mr. Ripley

Genre: Thriller | Duur: 2u20 | 1999 | Release: 8 Maart 2000 | Land: VS | Regie: Anthony Minghella | Cast: Matt Damon, Jude Law, Gwyneth Paltrow, Philip Seymour Hoffman, Cate Blanchett, Jack Davenport , Philip Baker Hall, Celia Weston

Anthony Minghella pakt na het met Oscars overladen The English Patient uit met een film in een heel ander genre. The Talented Mr. Ripley is de verfilming van de succesvolle roman van Patricia Highsmith, in 1960 al een keer verfilmd als Plein Soleil met Alain Delon. Als door karakters gedreven, Hitchcockiaanse thriller kan deze schitterend in beeld gebrachte en uitmuntend geacteerde film, zeer zeker op onze waardering rekenen.

Tom Ripley wordt door de rijke Herbert Greenleaf aanzien als een oude schoolvriend van zijn zoon Dickie. Tom speelt het spelletje mee en voor hij het beseft zit hij in Italië, waar hij in opdracht van Mr. Greenleaf en tegen betaling Dickie moet overtuigen het mooie leventje op te geven en terug naar huis te komen. Ripley speelt schijnbaar zonder enige scrupules zijn rolletje en dringt subtiel het aantrekkelijke leven van Dickie en zijn vriendin Marge binnen. Door moeiteloos zijn persoonlijkheid aan te passen, weet Tom zelfs een vriendschap met Dickie te forceren. Maar aan de schijnvertoning dreigt een einde te komen wanneer een vriend van Dickie begint te vermoeden dat Tom niet is wie hij beweert te zijn.

Eerder dan een oppervlakkige thriller over een meervoudig moordenaar - want dat wordt Ripley uiteindelijk - is The Talented Mr; Ripley een uitmuntende, intelligente psychologische prent over identiteit en persoonlijkheid geworden. De roman van Highsmith wint als film zelfs aan complexiteit en spanning, toch wel uitzonderlijk voor een boekverfilming. Minghella, die ook het scenario schreef (en er een Oscarnominatie voor kreeg), bracht enkele slimme wijzigingen aan. Zo is de ontmoeting tussen Ripley en vader Greenleaf door hem verzonnen. Ook wordt Dickie een saxofonist in plaats van een schilder, wat uiteraard voor swingendere beelden zorgt. De hele film ziet er trouwens onweerstaanbaar uit. Het contrast tussen de in zon gedrenkte beelden en idyllische decors vol kleurrijke details (de Vespa's!) werkt wonderbaarlijk wel. Je waant je haast echt op vakantie, maar dan met het frustrerende besef van de hoge prijs die het verblijf zal eisen.

Als door karakters gedreven, Hitchcockiaanse thriller kan deze schitterend in beeld gebrachte en uitmuntend geacteerde film, zeer zeker op onze waardering rekenen.

Minghella deinst er verder niet voor terug de homo-erotische spanning tussen zijn twee mannelijke hoofdpersonages aan bod te laten komen, al kun je dat ook interpreteren als een ver gedreven narcisme van Ripley. Een pluim overigens voor Matt Damon, die zijn imago van posterboy van zich afwerpt met een griezelig perfecte vertolking van een wel heel onaangenaam personage. Maar ook de rest van het acteurslijstje ziet er schitterend uit. Jude Law zuigt de camera naar zich toe en werd eveneens genomineerd voor een Oscar - het begin van een succesvolle Hollywoodcarrière. Met verder ook Gwyneth Paltrow en latere Oscarwinnaars Cate Blanchett en Philip Seymour Hoffman in belangrijke bijrollen, beschikt deze prent over een sublieme cast. Opvallend is nochtans dat op Blanchett na, niemand een echt sympathiek personage te vertolken krijgt. Als kijker wordt je dus meegetroond door iemand waarvan je niet weet welk lot je hem toewenst.

The Talented Mr. Ripley is uiteindelijk een wat ondergewaardeerde film geworden, in zijn thuisland wellicht te kil (te Europees?) overkomend. Ook de metamorfose van Damon bleef vrij onbesproken. Toch is dit een subtiele, elegante en fascinerende film geworden die het herbekijken waard blijft.