Thirteen

Genre: Drama | Duur: 1u40 | Release: 28 Januari 2004 | Land: | Regie: Catherine Hardwicke | Cast: Holly Hunter, Evan Rachel Wood, Nikki Reed, Deborah Unger, Brady Corbet, Jeremy Sisto, Sarah Clarke

Tieners worden in Hollywood doorgaans enkel gebruikt om andere tieners te lokken naar ridicule horrorprenten of van de clichés barstende high-schoolfilmpjes. Daarin vallen pubers nauwelijks personages te noemen en dienen ze slechts als pionnen in vergezochte verhalen. Als er dan een diepere kijk in de leefwereld van tieners wordt genomen, levert dat dan vaak slecht geacteerde tv-filmpjes over ongewenst zwangerschap of weglopen van huis op. 'Thirteen' is niets van dit alles en doet al die rommel zelfs vergeten.

Melanie Freeland (gespeeld door Holly Hunter) is een alleenstaande moeder met een zoon van vijftien en een dochter van dertien. Ze heeft het niet makkelijk en kampt ook met drankzucht, maar haar kinderen zijn fatsoenlijke jongeren en ze leiden samen een gelukkig leven. Tot dochter Tracy in de ban raakt van Evie, één van de populairste meisjes van school die zich al lang niet meer bezig houdt met poppen en haarlinten. Evie is een manipulatief, koud kreng en haar gezelschap heeft een zeer nefaste invloed op Tracy. De drang om cool te zijn laat haar liegen, stelen en alles verloochenen wat haar voorheen zo'n fijn kind maakte. Moeder Mel, maar ook de rest van Tracy's omgeving gaan door een hel en zien de familie uit elkaar vallen. Tracy is niet meer in te tomen. Mel, zelf niet al te stevig in haar schoenen staande, moet een hevige strijd leveren om haar dochter weer voor zich te winnen.

Debuterend cineaste Catherine Hardwicke schreef zelf het scenario met de hulp van Nikki Reed, die de rol van Evie speelt. Zij maakte in haar leven hetzelfde mee als Tracy. De samenwerking leidde tot een schitterend resultaat. 'Thirteen' is ijzersterk opgebouwd en voelt van begin tot eind authentiek aan. Heel wat aspecten van het verhaal zijn wel typisch Amerikaans, waardoor we geneigd zijn de schrijvers van sensatiezucht en overdrijving te beschuldigen, maar dan dienen we onze blik dringend bij te stellen: ook bij ons worden kinderen sneller groot dan we willen of denken. En uiteindelijk gaat het om de gevoelens van de hoofdpersonages, en die zijn in zulke mate uitgewerkt en realistisch, dat ze zowel ouders als kinderen zullen aanspreken -ook vaders en zonen. Zo is het personage van Tracy's broer Mason van groot belang. Hij is ook een typische puber, maar met een goed hart en een ontwikkeld gevoel voor wat goed is en fout, waardoor we - onnodig misschien, maar toch - kunnen zien dat pubers niet allemaal zoals Tracy zijn.

Hardwicke heeft al meteen een heel eigen stijl te pakken: Rauw-realistisch, maar met een zekere warmte erin, die een happy end doen verwachten. Dit wordt ondersteund door een knappe vondst. Vanaf het moment dat Tracy begint te veranderen, zien we de film scène na scène verbleken, tot we aanbeland zijn op het punt dat Tracy - die uiteindelijk wel een intelligent meisje blijkt te zijn - zelf beseft dat ze uit de bocht is gegaan. Dan keert het procéde om en sluipt er terug wat warmte in. Dit is geen gimmick, maar een inventief ondersteunen van de emoties en sfeer van de film.

Oscarwinnares Holly Hunter maakt van de moederrol een levensecht personage dat het publiek voor zich wint ondanks haar fouten. Ze werd er terecht voor genomineerd voor een Oscar. Maar het is de piepjonge Evan Rachel Wood (in werkelijkheid twee jaar ouder dan haar personage) die de show steelt. Haar prestatie is verstommend knap, en getuigt van een enorme intelligentie en inlevinsgvermogen. Deze actrice verdiende haar sporen al in producties als 'Practical Magic' met Nicole Kidman en 'S1m0ne' met Al Pacino, maar kent met 'Thirteen' een grote doorbraak. U zult nog veel van haar horen!

Na een ontzettend pijnlijke en langdurige aaneenschakeling van confrontaties en ruzies met haar moeder, begint het bij Tracy te dagen. Ze ziet in dat Evie haar al die tijd vanalles voorloog en misbruik van haar heeft gemaakt. Ze breekt met haar nadat Evie haar beschuldigt van zaken die ze niet gedaan heeft, maar zelfs haar moeder haar niet meer wil geloven. De harmonie keert terug in het gehavende gezin.