Trade

Genre: drama | Duur: 1u59 | Release: 21 November 2007 | Land: Duitsland, VS | Regie: Marco Kreuzpaintner | Cast: Paulina Gaitan, Cesar Ramos, Kevin Kline, Alicja Bachleda-Curus

Trade is een film die handelt over het brandend actuele thema van de mensenhandel (denk Maddie McCann), en wil een beeld geven van de niet bepaald koosjere zaken die zich afspelen aan de grens tussen Mexico en de Verenigde Staten. Spijtig genoeg staat een interessant thema niet altijd garant voor een hoogstaande film, wat Trade met verve illustreert.

De 13-jarige Adriana wordt in Mexico City ontvoerd door een Russische bende die zich heeft gespecialiseerd in internationale mensenhandel. Zij zijn van plan het meisje te verschepen naar de V.S., waar ze verkocht zal worden aan de hoogste bieder. Tijdens deze beproevingen vind het doodsbange kind steun bij Veronica, een Poolse vrouw die eveneens slachtoffer is geworden van de bende.

In de tussentijd heeft Jorge, de 17 jaar oude broer van het meisje, wanhopig de achtervolging ingezet. Daarbij kruist hij het pad van de Amerikaanse agent Ray die zijn eigen eitje te pellen heeft met de mensenhandelaars. Samen moeten ze proberen Adriana te bevrijden uit de klauwen van de bende voordat ze verkocht wordt en voor altijd verdwijnt in het circuit.

Het script van Trade is van de hand van Jose Rivera, scenarist van The Motorcycle diaries. Op zich geen slechte referentie, maar deze keer slaat hij de bal mis, en levert een plot waarin een groot aantal ongeloofwaardigheden is verwerkt. Naar het einde van de film toe wordt de spanning toch nog even opgevoerd, maar uiteindelijk blijft het allemaal redelijk rechtlijnig en vooral voorspelbaar. Hier bovenop moest er voor broer Jorge dan ook nog eens een ?heldhaftig? einde weggelegd zijn.

De jonge Duitste regisseur Marco Kreuzpaintner kiest vanaf de openingssequentie (sfeerbeelden van Mexico City) meteen voor een muziekvideostijl. Dit mag dan wel modern en trendy zijn, maar de uitvoering is jammer genoeg lang niet overal even sterk. Bovenal is de gehanteerde stijl totaal niet functioneel. Zo ongeveer het enige moment in de hele film waarin de stijl wel werkt, is de clandestiene prostitutielocatie tussen het hoge gras. Op deze scène na is het gebrek aan inspiratie troef. De film mist mede hierdoor de juiste toon en raakt de koude kleren niet, ondanks het schrijnende onderwerp.

Het meest storende element in de film is uiteindelijk nog de ?road trip? van het ludieke duo oude norse politieagent met jonge Mexicaanse sidekick. Kreuzpaintner grijpt dit moment aan om wat luchtigheid en flauwe humor in de film te verwerken. Hier gaat hij echter volledig uit de bocht want dit is past helemaal niet bij de teneur van in de film en vloekt grondig met de zwaarte van het thema.

Ook de acteerprestaties kunnen de film niet redden, integendeel zelfs. We onthouden vooral de bijzonder zwakke acteerprestatie van Kevin Kline (Ray) die ongeïnteresseerd staat te spelen en op geen enkel moment weet te overtuigen in zijn rol. Ook de jonge Cesar Ramos (Jorge) brengt het er niet veel beter vanaf en weet van tijd tot tijd behoorlijk te irriteren. Vraag ons niet waarom, maar het kereltje deed ons met zijn overacting aan de karatekid denken.

Er is gewoonweg niet grondig genoeg nagedacht over deze film, waardoor er heel wat kansen worden gemist. Als u naar iets degelijks wil kijken over hetzelfde thema, doe uzelf een plezier: laat deze film links liggen en schuif de Vlaamse serie Matroesjka?s nog eens in de dvd-speler.

Simon Smessaert Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Alles komt goed. Ray en Jorge weten op eigen houtje Adriana te redden en Jorge steekt uiteindelijk de leider van de bende neer.