Tricks

Genre: Tragikomedie | Duur: 1u36 | Release: 29 Oktober 2008 | Land: Polen | Regie: Andrzej Jakimowski | Cast: Tomasz Sapryk, Ewelina Walendziak, Damian Ul

Het grote publiek mag dan al niet geneigd zijn een Poolse film te gaan bekijken, de guitige snoet alleen al van de jonge hoofdrolspeler in dit charmante filmpje, zal niemand de keuze laten betreuren. Tricks blijkt zo innemend en idyllisch te zijn dat je hem moeiteloos uitzit.

De kleine Stefek woont met zijn zus en moeder in een klein Pools dorpje. Iedere ochtend observeert hij in het station een man van wie hij vermoedt dat het zijn vader is. Zijn oudere zus, in beslag genomen door liefdesperikelen, wil niets over haar vader horen. Stefek begint op zijn eentje een soort zoektocht die door tinnen soldaatjes, duiven en kortgerokte meisjes wordt opgefleurd.

Tricks is een zomerse film en staat dus ver af van de grimmigheid waarmee we geneigd zijn de Poolse cinema te associëren. De toon van de film is passend vederlicht en poëtisch, maar bevat ook enige diepgang. Heel wat scènes spelen zich tussen slechts twee personen af en draaien vaak om meningsverschillen. Alle personages bedoelen het goed en zien elkaar graag, maar toch staan ze niet altijd op één lijn. Hoewel de film vergelijkingen oproept met Amélie Poulain, levert de bitterzoete toon toch net iets meer aanvoelbare emoties op. De plot stevent ook niet recht op zijn doel af, maar meandert om het hoofdpersonage heen. In zekere zin is dit dan ook een coming-of-age-film.

Regisseur Jakimowski hanteert een passende zwierige stijl. Zijn camera rolt vrolijk doorheen het dorpje en de montage weet bij momenten te verrassen. Aanstekelijke traditionele Poolse muziek maakt de sfeer compleet. Uitermate genietbaar filmvoer!

Stefeks vader blijkt een toffe peer te zijn en een verzoening lijkt er wel in te zitten.