The Unbearable Weight of Massive Talent

Genre: Actiekomedie | Duur: 1u47 | 2022 | Release: 20 April 2022 | Land: VS | Regie: Tom Gormican | Cast: Nicolas Cage, Pedro Pascal, Tiffany Haddish, Neil Patrick Harris, Ike Barinholtz, Sharon Horgan, Lily Mo Sheen

Nicolas Cage is weer helemaal terug, hoewel hij nooit weg geweest is. De meest hardwerkende acteur van zijn generatie - de laatste vijf jaar maakte hij 20 films! - is lang niet meer de grote naam die hij ooit was maar ook al kiest hij al te vaak voor matige producties, zijn vertolkingen zijn en blijven altijd getuigen van vakmanschap en overgave. Met Pig scoorde hij onlangs verrassend nog eens een kritisch succes, dit amusante The Unbearable Weight of Massive Talent zal dan weer een groot publiek kunnen bekoren.

Cage speelt een versie van zichzelf, of zelfs meerdere. De beroemde acteur Nicolas Cage gaat in deze actiekomedie immers al eens de conversatie aan met zichzelf, of beter gezegd, zijn personage uit Wild at Heart. De reflecties over zijn niet bepaald vlot verlopende carrière en zijn onstabiele gezinsleven maken laten hem doemdenken. Het aanbod van een steenrijke fan om tegen betaling een acte de présence te doen op een verjaardagsfeest, aanvaardt hij aanvankelijk ook al met tegenzin. Cage belandt echter in een undercoveroperatie van de FBI.

Het is van bij het begin grijnslachend toekijken hoe de film subtiel en minder subtiel verwijst naar de carrière van Cage. Regisseur Tom Gormican is een fan en laat de acteur schitteren als sympathieke maar wat uitgebluste ster. Opnieuw zien we Cage zich helemaal geven in deze hilarische rol. Toch ontwikkelt Massive Talent zich niet als een Being John Malkovich. Het surrealisme sijpelt langzaam weg en zo wordt dit lang niet de metakomedie die we misschien hadden willen zien.

Amusante bevestiging dat Cage een geweldige acteur is

Na een heel entertainend eerste uur belanden we in een wat rommelig, lang niet meer zo boeiend actiespektakel waarin Cage gelukkig wel voor vuurwerk blijft zorgen, o.a. door met zijn gouden pistolen te zwaaien uit Face/Off. Laat de film dan finaal niet zo memorabel zijn, dan is dit wel een verdiend - en nog steeds plezierig - filmfeestje én een deugddoende bevestiging dat Cage een acteur is die we blijven willen bewonderen.