Underworld

Genre: Fantasy | Duur: 2u01 | Release: 15 Oktober 2003 | Land: | Regie: Len Wiseman | Cast: Kate Beckinsale, Scott Speedman, Michael Sheen, Shane Brolly, Bill Nighy

In elke vampierenfilm zijn mensen de favoriete snack van de bloedzuigers, maar in deze film hebben ze wat concurrentie. Een regelrechte oorlog tussen de vampieren en de Licans (weerwolven), in een film die veel weg heeft van Blade meets The Crow, het geheel wat opgesmukt met Matrix actietechnieken. Neem daarbij nog dat onze hoofdrolspeelster Kate Beckinsale (Selene) blijkbaar ongelimiteerd krediet heeft als het aankomt op de aankoop van zwart leder. Kan natuurlijk ook kloppen daar we van eerdere vampierenfilms weten dat de nekzuigertjes zich het liefst klassiek kleden of anders nogal Gothic uitvallen. De weerwolven daarentegen gaan meer voor de lekkere metal look.

Maar goed, alle stijl en kledingvoorkeur terzijde zijn het geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken. Selene zelf hoort bij de "Death Dealers" een team speciaal opgeleid om Licans af te slachten. De huidige leider van de vampierenclan Kraven (Shane Brolly), heeft een paar eeuwen geleden persoonlijk met de leider van de Licans afgerekend, en laat nu de actie aan de anderen over. Hijzelf vindt het beter om wat party's te organiseren. Op een zoektocht naar een paar Licans merkt Selene echter dat de harige vrienden een man volgen, een gewoon mens. Dit op zich is heel raar, daar ze die voor niets anders dan voor voedsel gebruiken. Selene gaat op onderzoek uit, en loopt daarbij Lucian (Michael Sheen) tegen het lijf, de door Kraven zogezegd vermoorde leider van de Licans. Als Selene wat verder graaft merkt ze dat Kraven een bondgenootschap heeft gesloten met Lucian om zijn vage huid te redden en ook om een einde te maken aan een eeuwendurende vete. Er is echter nog een andere reden. Kraven wil Lucian alle Ouderen laten vermoorden en zelf de macht over de vampierennatie overnemen.

Een visueel mooi gepresenteerde film, maar ja, wat verwacht je anders van de man die mee Independance day in elkaar stak. Zoals die film ook helaas moet je het hier niet van het interessante verhaal hebben. De origines van de vampieren en weerwolven zijn wel origineel gevonden, en geven zeker eens een alternatief op de doorsnee ontstaansgeschiedenis, maar maken daarmee nog niet het verhaal goed. Vele stukken uit het verhaal worden snel overlopen, en de plotselinge band die er ontstaat tussen Selene en Michael is wel heel abrupt. Het is ook wel duidelijk dat Len Wiseman zijn mayonaise voor deze film is gaan halen bij een paar andere films in het genre. De actiescènes doen veel aan Matrix denken, met de lange jassen, de slow motion, en de haast onmogelijke jumps. De hele stijl van Gothic tot Metal ruikt naar The Crow of Queen of the Damned, en de bewapening is uit de munitiekast van Blade gehaald. Het zou nog niet verbazen als ze voor de weerwolven eens gaan kijken zijn bij de makers van Jurassic Park. Conversatie wordt er in deze film ook niet veel gemaakt, dat vertraagt wat te veel. Het eerste stukje tekst krijgt men dan ook maar te horen eens de film 10 minuten bezig is. De acteurs spelen nu ook niet de stukken van het dak, maar of hun dat kwalijk kan genomen worden. Selene is een vampier met serieus wat verleden, om nog maar te zwijgen over haar gewetensbezwaren aangaande het helpen van een Lican.

Deze actiefilm geeft haar ook niet echt de kans om dit verder uit te bouwen. Hoe kan het ook als je van de ene actiescène in de andere loopt.

Helemaal (niet) akkoord? Lees de

De leider van de Licans slaagt er in het bloed van Michael te bemachtigen en combineert het dna van vampieren en weerwolven. Voor de transformatie bij hem echter tot stand komt wordt hij verraden door Kraven en afgemaakt. Michael was echter al gebeten door een Lican en veranderde daardoor in een weerwolf. Lucian wil zijn wraak echter volledig maken en overtuigd Selene om Michael te bijten zodat hij de volledige kracht kan krijgen van beide rassen. Victor echter herrezen in volle glorie wil hem stoppen maar merkt dat hij veel krachtiger is dan voorzien. Michael moet echter nog wennen aan zijn kracht en delft het onderspit. Selene maakt daarom haar ontrouw volledig en slaat Victors hoofd doormidden.