Universal Soldier: The Return

Genre: Actie | Duur: 1u30 | Release: 11 Augustus 1999 | Land: | Regie: Mic Rodgers | Cast: Jean-Claude Van Damme, Michael Jai White, Heidi Schanz, Xander Berkeley, Justin Lazard, Kiana Tom, Daniel von Bargen

Jawel, u ziet het goed. Er is weer een sequel gemaakt van een succesvolle film en de sequel is ronduit slecht. In 'Universal Soldier', konden we nog een beetje genieten van Van Damme en Dolph Lundgren, die op dat moment hun topprestaties leverden (stel je voor dat ze dat niet deden), maar in het vervolg is er geen Lundgren meer te bespeuren en blijkt het dat Van Damme nog niet volledig is bekomen van zijn trouwpartij in beautiful Knokke.

Amerika maakt dus nog steeds oerslechte films en deze hoort zeker thuis in dat rijtje en verdient qua slechtheid zelfs vier sterren. Ik raad u aan om uw 200 of 250 Bfr. niet aan dit mormel, het etiket film onwaardig, te besteden.

Van Damme brengt er zoals gewoonlijk weer niet veel van terecht. Het zou mij dan ook verwonderen indien één of andere producer nog zou investeren in een 'Van Damme-film'. Het lijkt er dus op dat Van Damme al aan z'n pensioen kan beginnen denken. Het is maar best ook. In de film kan je ook al duidelijk opmerken dat hij wat grijs haar begint te krijgen en het dan misschien ook beter is dat hij eens op zoek gaat naar een film waar wat minder actie in voorkomt. Hou u dus vast, want het kan wel eens zijn dat Van Damme binnenkort misschien overstapt naar de meer serieuze film en eindelijk eens een script onder ogen krijgt dat meer dan twee bladzijden telt.

Terug naar de film. De film is eigenlijk gewoon slecht en er valt niet echt iets goeds over te zeggen. Het is duidelijk van in het begin dat de schrijvers van 'Universal Soldier: The Return' niet echt inventief en origineel zijn. Zo kunnen we opmerken dat S.E.T.H., de computer die de hele basis en dus ook de UNISOLS (de half mens-half machine wezens) onder controle heeft, sterke gelijkenissen vertoont met HAL uit '2001' van Stanley Kubrick. Bovendien lijken de UNISOLS verdacht veel op T-1000 uit 'Terminator 2: Judgement Day'. U ziet het dus: 'Universal Soldier' had al niet veel te vertellen, z'n tweeling broertje 'The Return' heeft warempel nog minder te vetrellen. Bovendien blijkt ook nog eens dat er serieus gepikt is uit andere films. Foei.

Sven Van Beirs Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Van Damme slaagt er natuurlijk in om S.E.T.H. te verslaan. Bovendien bestaat er natuurlijk de kans dat er binnekort een derde deel zal worden gemaakt. Dat hangt natuurlijk van jullie, de kijkers, af.