Welcome to Collinwood

Genre: Misdaadkomedie | Duur: 1u26 | Release: 8 Januari 2003 | Land: | Regie: | Cast: George Clooney, William H. Riley, Isaiah Washington, Luis Guzman, Sam Rockwell

Cosimo, een low-life crook krijgt in de gevangenis van zijn celmaat, die een lifer is, diens 'Bellini'. Bellini is Cleveland-slang voor een crimineel meesterwerk. Helemaal opgewonden hierover regelt hij via zijn vrouw een 'Mullinski', iemand die de schuld van hem kan overnemen en hem uit de gevangenis halen, zodat hij zijn grote slag kan slaan. Maar vrouwlief kan natuurlijk haar mond niet houden en al snel bestaat het groepje ingewijden uit 5 incompetente kruimeldieven die allemaal een deel van de buit willen. Om hun kennis van het vak wat bij te schaven gaan ze in de leer bij veteraan (in rolstoel) George Clooney.

De misdaadfilm blijft voor sommigen een onuitputbaar genre. Daarom is het ook niet gemakkelijk om boven de grote middenmaat uit te stijgen en Welcome to Collinwood heeft alleszins niet de allures hiervoor. Alles kabbelt rustig aan je voorbij zonder echt spannende noch grappige momenten. Het einde is zelfs uitermate vervelend en onnozel te noemen. Nochtans zit de film vol met goeie acteurs zoals de altijd genietbare William H. Macy (Fargo, Magnolia), Patricia Clarkson (The Pledge), Luis Guzman (Traffic), en Isaiah Washington die eerder te zien was in 4 Spike Lee-films. Maar het flauwe, voorspelbare script, en de stereotiepe personages krijgen ook zij niet van de grond. Er zijn wel enkele genietbare momenten en al bij al is het niet zo slecht, de film past perfect in de ruime middelmaat van dit soort verhaaltjes. Maar om één of andere reden verwachten wij toch meer van een productie van Soderbergh. Of is dit ijle hoop geworden sinds Soderbergh zijn George Clooney-obsessie begon te ontwikkelen?

Welcome to Collinwood is de eerstgeborene uit het gelukkige huwelijk tussen George Clooney en Steven Soderbergh, die in 2000 samen een productiemaatschappij oprichtten, Section Eight. Zij waren ook verantwoordelijk voor het betwiste Insomnia en zijn momenteel met de postproductie bezig van de nieuwe Todd Haynes en Confessions of a Dangerous Mind, waarvoor George Clooney himself de regie zal verzorgen. ondertussen schitterde Clooney ook nog in een hele reeks Soderberghs: Out of Sight, Ocean's Eleven, en binnenkort ook in diens remake van Solaris, een samenwerking tussen Soderbergh en Mr. Titanic James Cameron.

Nu een remake van Solaris met een Clooney in de hoofdrol, dat vind ik gewoon ongehoord, dit ding MOET geboycot worden beste lezers; je doet toch ook geen remake van 2001: A Space Odyssey, welnu Solaris -voor wie de film niet kent- is van hetzelfde kaliber; en van sommige films moeten ze gewoon afblijven en zeker jij, George-go-back-to-E.R.-Clooney.

Ils Huygens Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Jaja, we weten al van in het prille begin dat het niet goed gaat aflopen met deze bende tweederangsprutsers, ze zijn de Bellini gewoon niet waardig. Maar ze doen toch hun best en dat zal de kijker geweten hebben. Uiteindelijk geven ze gelukkig toch op, nadat ze tot besef komen dat ze zo stom geweest zijn om een verkeerde muur uit te breken (ze komen na urenlang duwen - met één of ander reusachtig machien dat ze meekrijgen van Clooney - in de aangrenzende keuken terecht, i.p.v. in de kamer met de brandkast). Gelukkig vinden ze in een spaarpot op de keukenkast net het exacte bedrag terug om iedereen zijn aandeel in de voorbereiding terug te geven. Maar goeie makkers als ze zijn geworden, besluiten ze het geld integraal aan Riley (William H. Macy) te geven om de borgsom van zijn vrouw te betalen.