West Side Story

Genre: Musical | Duur: 2u36 | 2021 | Release: 8 December 2023 | Land: VS | Regie: Steven Spielberg | Cast: Ansel Elgort, Rachel Zegler, Mike Faist, Ariana DeBose, David Alvarez, Corey Stoll, Josh Andrés Rivera, Iris Menas, Rita Moreno, Brian d'Arcy James

Als er iemand is die het zich kan permitteren een onverwoestbare musical van 60 jaar oud opnieuw te verfilmen, is het wel Steven Spielberg. Zijn versie van West Side Story sprankelt van begin tot eind.

Toegegeven, het is dan ook bronmateriaal van de bovenste plank. De muziek van Leonard Bernstein en de teksten van Stephen Sondheim hebben nog geen greintje van hun aantrekkingskracht verloren. Die eerste fluittoon, het vingergeknip, de kenmerkende bongoslagen, ... Nostalgische rillingen voor wie de eerste verfilming van de musical al zag, geprikkelde nieuwsgierigheid voor wie dit alles nieuw is.  Koppel dat aan de meesterlijke visuele stijl van Spielberg en je krijgt een update die geen vergelijking nodig heeft. West Side Story 2021 is een topfilm.

Het verhaal kennen we - Romeo en Juliet anno 1960 eigenlijk. Maria valt voor Tony, maar hun verschillende afkomst staat die liefde in de weg. Rondom hen trachten de Jets en de Sharks elkaars terrein in beslag te nemen. Dit alles tegen een achtergrond van stadsvernieuwing: de wijk in verval waar straks geen plaats meer zal zijn voor de bonte bende gelukszoekers.

Maar zolang de buurt van hen is, nemen ze de straten dansend en zingend in. Spielberg en zijn trouwe DOP Janusz Kaminski halen wonderbaarlijke toeren uit met de camera en brengen de ene na de andere bewonderenswaardig gechoreografeerde scène in beeld, waarbij kleur en licht in ieder shot juist zitten, elke beweging het verhaal dient en de montage om van te snoepen is. De acteurs en dansers leveren feilloos werk.

Nochtans komen de twee hoofdrolspelers wat bleekjes over. Ansel Elgort, die op één of andere manier niet lijkt te passen in deze film, en de wat karakterloze debutante Rachel Zegler worden moeiteloos overklast door de acteurs in de bijrollen. Ariana DeBose steelt de show als de flamboyante Anita, net zoals Rita Moreno dat 60 jaar eerder deed, en net als toen zorgt de vertolking voor een Oscar. Moreno zelf - die destijds eveneens won- krijgt als eerbetoon een andere bijrol in deze versie. Samen dienen ze een finaal tragisch relaas dat in al zijn eenvoud nog steeds aangrijpend weet te zijn.

Sprankelend van begin tot eind, is dit een waardige nieuwe versie van de bekende musical

Spielberg snoert iedere criticus de mond. We hoeven ons niet af te vragen of een nieuwe West Side Story nodig was. Als je weet wat je doet, en je doet dat met zoveel bravoure, dan hoef je je nergens voor te verantwoorden. De 75-jarige cineast werd in maar liefst 6 decennia genomineerd als beste regisseur. Wie doet hem dat ooit nog na?