To The Wonder

Genre: Drama | Duur: 1u52 | Release: 29 Mei 2013 | Land: VS | Regie: Terrence Malick | Cast: Javier Bardem, Rachel McAdams, Olga Kurylenko, Ben Affleck

Twee jaar geleden schonk Terrence Malick ons de grandioze filmervaring die The Tree of Life is: een spiritueel epos en audiovisueel spektakel dat het ten volle verdient om de filmgeschiedenis in te duiken als een kosmisch meesterstuk. Dat To The Wonder die illustere voorganger niet evenaart viel dus te verwachten, maar een ongeïnspireerd stukje cinema als dit hadden we toch niet zien aankomen.

Over de plot valt niet veel te vertellen omdat er amper een is. Amerikaan Neil en zijn Franse vriendin Marina worstelen om hun relatie in stand te houden. Ook een priester met wankel geloof en een jeugdvriendin van Neil verschijnen nu en dan om weinig interessante voice-overs in te fluisteren.

Terwijl de cast pocht met namen als Ben Affleck, Rachel McAdams en Javier Bardem valt over het acteerwerk nog minder te zeggen dan over het verhaal, buiten dat het ongemak van die eerstgenoemde duidelijk merkbaar is aan zijn prestatie. Affleck gaf toe in een interview dat hij de film niet begreep en in het ongewisse bleef over wat gebeurde tijdens de opnames. Zijn nietszeggend en bijgevolg weinig affectief acteerwerk hoeft dus ook niet te verbazen. De andere castleden kunnen we noch loven, noch verguizen: Malick behandelt ze als niet meer dan decorstukken en geeft hen aldus de kans niet om hun talenten te benutten. Ze hadden evengoed bomen kunnen geweest zijn. Malick lijkt flora immers even belangrijk te vinden als personages en verhaal.

'To The Wonder' is een oogstrelende, maar emotioneel lege ervaring.

Zoals te verwachten valt van een Malickfilm kunnen we echter geen slecht woord spreken over de cinematografie. Zijn kenmerkende, zweverige stijl wordt ook hier ten volle ingezet om de kijker te verleiden. De fraaie panorama’s en het inventief camerawerk maken niettemin slechts een oppervlakkige indruk omdat ze verwerkt zitten in een emotioneel lege ervaring. Prachtige landschapsfotografie, maar zonder narratieve waarde.

Als hij niet meer dan onbeduidende maar oogstrelende cinema te bieden heeft doet Malick er misschien beter aan een langere poos tussenin films te laten.

Vik Verplanken Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Neil vergeeft Marina voor haar overspel maar hun relatie komt tot een einde.