You People

Genre: Komedie | Duur: 1u57 | 2023 | Release: 27 Januari 2023 | Land: VS | Regie: Kenya Barris | Cast: Jonah Hill, Lauren London, Eddie Murphy, Julia Louis-Dreyfus, David Duchovny, Nia Long, Mike Epps

Als blanke Joodse man met een zwarte vrouw in het huwelijksbootje stappen, het is blijkbaar nog altijd een issue in conservatieve kringen. In de Netflixkomedie You People leidt dat achterhaalde gegeven tot tenenkrommende situaties.

Zowel de ouders van Ezra als de ouders van de bevallige Amira weten zich geen houding te geven wanneer ze de nieuwe partner van hun kind ontmoeten. De moeder van Ezra schiet in een kramp waarbij ze zich voortdurend belachelijk maakt, bij Amira doorboort vaderlief zijn schoonzoon in wording met zijn afkeurende blik.

Jonah Hill en regisseur Kenya Barris schreven het scenario samen maar kampten duidelijk met een gebrek aan inspiratie en grappen. De personages zeuren dat het geen naam heeft, de humor is van een bedroevend niveau en het is bij momenten gĂȘnant hoe wereldvreemd deze figuren allemaal lijken. Nochtans denkt de regisseur dat hij de vinger op de pols heeft, maar zijn immer hip gestileerde personages laten rondhangen in trendy koffiebars en op schoenenjacht laten gaan met wat hedendaagse hiphop de soundtrack, is nog niet hetzelfde als een relevante film draaien over een hot topic. L.A. wordt daarbij in beeld gebracht als de hoofdstad van consumentisme waarin iedereen elkaar afsnauwt, gezellig is het allemaal niet.

Een pijnlijk ongrappig onding

De casting van Eddie Murphy zorgt voor enige aantrekking, maar zijn vertolking is onopmerkelijk. De meermaals bekroonde Julia Louis-Dreyfus (Seinfeld, Veep) is beschamend slecht en Jonah Hill mist alle fut. You People is pijnlijk ongrappig en grandioos nietszeggend, hoe redelijk de verwachting ook dat dit gewoon een amusant niemendalletje mocht zijn.